Scrum - Джефф Сазерленд
Або, як співав гурт Funkadelic іще в 1970 році: «Звільніть свій розум… і ваша дупа потягнеться слідом».
Що ми не можемо зробити?
Цинізм, мабуть, є раціональною реакцією на відчай, але це один з найбільш руйнівних станів людини. Перші роки цього століття були багаті на елементи, які породжують цинізм: безглузді війни, загорнуті в патріотизм; нігілістичний тероризм, що маскується під віру; жадібність, прикрита плащем ідеологічної правоти; амбітні навколовладні діячі, що діють за своїми егоїстичними інтересами.
Циніки з розумінням зітхнуть і скажуть: «Так уже влаштований світ. Люди в суті своїй зіпсовані та егоїстичні, і не визнавати цього просто наївно». Так вони виправдовують примус та раціоналістично пояснюють обмеження.
За останні два десятиліття я глибоко вивчив літературу про те, що приносить надзвичайність. Ви здивуєтесь, але відповідь полягає в тому, що в глибині душі люди прагнуть стати надзвичайними. Вони хочуть робити щось важливе – змінювати світ, хай навіть трохи, на краще. Головне – позбутися перешкод на їхньому шляху, усунути те, що заважає їм стати тим, ким вони можуть стати.
Саме це й робить Scrum. Він задає цілі та систематично, крок за кроком, наближає до їх досягнення. А найважливіше, що він виявляє перепони, які цьому заважають.
Scrum є кодексом антициніка. Він не є мрією про кращий світ чи пасуванням перед наявним. Радше це практичний, дієвий спосіб запровадження змін. Мені відомо про Scrum-проекти, спрямовані на постачання вакцин для дітей, і про інші, покликані будувати дешеве житло, позбутися дрібної корупції, ловити жорстоких злочинців, викорінити голод та відправити людей до інших планет.
І все це – не якісь там фантазії, а цілком дієві плани. Звісно, щоб не сталося помилки, вони потребують перевірки, адаптації та корекції на кожному кроці, але вони просуваються. У всьому світі відбуваються швидкі зміни, наближаючи нас до кращого життя.
Саме це, сподіваюся, ви й винесете із цієї книжки: знання, що це можливо – ситуацію можна змінювати, а не обов’язково сприймати як належне.
Мріють усі, але не однаково. Ті, хто бачить сни вночі в запилюжених куточках свого розуму, вдень прокидаються і виявляють, що це було марнотою; але ті, хто мріє вдень, – небезпечні люди, бо можуть програвати свої мрії з відкритими очима, втілюючи їх.
T. E. Лоуренс, Сім стовпів мудрості [48]
Не слухайте циніків, які говорять вам, що не можна зробити. Дивуйте їх тим, що можна.
Що треба запам’ятати
Scrum прискорює всі людські зусилля. Яким би не був проект чи проблема, Scrum можна застосувати в будь-якій сфері для покращення продуктивності та результатів.
Scrum для шкіл. У Нідерландах дедалі більше вчителів використовують Scrum для навчання дітей. При цьому вони спостерігають майже негайне покращення результатів тестів більш ніж на 10 відсотків. І вони залучають учнів усіх рівнів підготовки – від професійного до університетського.
Scrum для бідності. В Уганді фонд Grameen використовує Scrum для постачання бідним землеробам сільськогосподарських та ринкових даних. Результат – подвоєння врожаїв та прибутків для одних із найбідніших людей на планеті.
Порвіть свої візитівки. Позбудьтеся всіх титулів, менеджерів, структур. Надайте людям свободу робити те, що вони вважають за найкраще, а також можливість бути відповідальними за це. Результати вас приємно здивують.
Додаток. Впровадження Scrum – із чого почати
Тепер, коли ви прочитали цю книжку, я розповім, як почати за допомогою Scrum будь-який проект, у двох словах. Наведений опис процесу доволі загальний, але для початку вам має бути цілком досить. Цю книжку було написано, щоб пояснити, чому з’явився Scrum. А додаток у скороченій формі розповість вам, як він працює.
1. Доберіть власника продукту. Це людина, яка володітиме баченням того, що ви збираєтесь зробити чи створити, чого досягти. Вона враховуватиме можливі ризики та винагороди, що можна виконати і до чого є пристрасть. (Більше див. у розділі 8 «Пріоритети».)
2. Доберіть команду. Це люди, які насправді виконуватимуть роботу. Команді потрібно мати всі вміння та навички, необхідні для того, щоб узяти бачення власника продукту й перетворити його на реальність. Команди мають бути невеликими: золоте правило – від 3 до 9 людей. (Більше див. у розділі 3 «Команди».)
3. Доберіть Scrum-майстра. Ця людина навчатиме решту команди принципів Scrum та допомагатиме їм позбуватися всього, що їх затримує. (Більше див. у розділі 5 «Марнування – це злочин».)
4. Складіть беклог продукту та розставте пріоритети. Це перелік усього, що потрібно створити чи виконати для перетворення бачення на реальність. Беклог існує та розвивається протягом усього життєвого циклу продукту – це його дорожня мапа. У будь-який момент часу беклог продукту є єдиним кінцевим орієнтиром «всього, що колись може зробити команда, у порядку пріоритетності». Існує лише один беклог продукту. Це означає, що власник продукту повинен приймати рішення щодо розставлення пріоритетів по всьому спектру. Власник продукту має консультуватися з усіма зацікавленими особами та командою, щоб чітко відображувати, що люди хочуть і що можна створити. (Більше див. у розділі 8 «Пріоритети».)
5. Удоскональте та оцініть беклог продукту. Важливо, щоб люди, які насправді виконуватимуть завдання із цього переліку, оцінювали, скільки зусиль їм на це знадобиться. Команда має дивитись на кожен пункт переліку завдань і бачити, чи дійсно його можна виконати. Чи достатньо для цього інформації? Чи не надто великий обсяг робіт для оцінки? Чи є визначення готовності – загальноприйняті стандарти, яких слід дотриматися, щоб перевести завдання в колонку «Виконано»? Чи створює це видиму цінність? Кожний пункт має бути готовим для показу, демонстрації, в ідеалі – потенційно готовим до передачі клієнтові. Не оцінюйте завдання в годинах, бо люди абсолютно не вміють цього робити. Оцінюйте за порівняльним розміром: малі, середні чи великі. Або, навіть краще, використовуйте послідовність Фібоначчі та оцінюйте кожний пункт у балах: 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21 тощо. (Більше див. у розділі 6 «Плануйте реальність, а не фантазію».)
6. Проведіть планування спринту. Це перша зі Scrum-зустрічей. Команда, Scrum-майстер та власник продукту збираються разом і складають план спринту. Спринти завжди мають фіксовану