Американський психопат - Брет Істон Елліс
Бла-бла-бла. Я дивуюся, що це збереглось у моїй пам’яті, підводжу очі від портвейну, на який задумливо витріщався весь цей час, і посміхаюся Джин. Вона довго мовчить, спантеличена, непевна, як краще відповісти, але зрештою вона дивиться мені просто в очі й каже, затинаючись, схилившись до мене над столом:
— Це… так… цікаво.
Це все, що вона каже, все, що вона може сказати.
Одинадцята тридцять чотири. Ми стоїмо на тротуарі перед помешканням Джин у Верхньому Іст-Сайді. Її швейцар обережно дивиться на нас, і це заповнює мене неназваним жахом, його погляд з холу пронизує мене. Небом розсипані зорі, на кілька миль, вони мерехтять і пригнічують мене, це важко знести. Джин знизує плечима і киває у відповідь на мою фразу про форми тривожності. Схоже, що в неї проблеми з формулюванням своїх думок, наче вона намагається раціонально проаналізувати, хто я такий насправді, а це, звісно, неможливо — до… цього… нема… ключа.
— Вечеря була чудова, — каже Джин. — Дуже тобі дякую.
— Їжа насправді була посередня, але на здоров’я, — знизую плечима я.
— Може, зайдеш, вип’єш чогось? — запитує вона, надто вже буденним тоном.
Хоча я критично ставлюся до такого підходу, це не означає, що я не хочу піднятись до неї, але ж щось мене зупиняє, щось вгамовує жагу крові — швейцар? Освітлення в холі? Її помада? Я починаю думати, що з порнографією значно менше ускладнень, аніж з реальним сексом, і саме ця простота робить її такою приємною.
— У тебе є пейот[134]? — питаю я.
Пауза, Джин збентежена.
— Що?
— Так, жартую, — кажу я. — Слухай, я хочу подивитися Девіда Леттермана, так що… — Я мовчу, сам не розуміючи, чому вагаюсь. — Мені слід піти.
— Можеш подивитись… — Джин на мить зупиняється. — У мене вдома.
Я питаю, не одразу:
— У тебе є кабельне?
— Так, — киває вона. — У мене є кабельне.
Чергова ошелешена пауза, потім я вдаю, що розмірковую.
— Ні, нічого. Я люблю дивитись це шоу… без кабельного.
Джин дивиться на мене сумно й розгублено.
— Що?
— Мені треба повернути відеокасети, — швидко пояснюю я.
Пауза.
— Зараз? Але вже… — вона дивиться на годинник. — Майже північ.
— Ну, так, — кажу я, зовсім відсторонено.
— Ну, тоді… добраніч, — каже Джин.
Які книжки вона читає? Я уявляю собі назви: «Як закохати його в себе», «Як зробити, щоб він кохав вас завжди», «Як поставити штамп: одружена», «Як одружитись за один рік. Доповнення». Я намацую в кишені пальта чохол для кондомів зі страусячої шкіри від «Люк Бенуа», який я купив минулого тижня, але, емм, ні.
Після незграбного рукостискання вона питає, не відпускаючи мою руку:
— У тебе серйозно нема кабельного?
І хоча вечір був далеким від романтики, Джин обіймає мене і цього разу випромінює якесь незнайоме тепло. Я так звик уявляти собі все, що зі мною стається, у вигляді кіносцен, перетворюючи події життя у події на екрані, що зараз майже чую наростання мелодії у виконанні оркестру, дзижчання камери над нашими головами, вибухи феєрверків в уповільненій зйомці, майже бачу її сімдесятиміліметрові губи, вони розкриваються, і чую у форматі «Долбі» тихий шепіт: «Я тебе хочу». Але я закляк і починаю усвідомлювати, спочатку непевно, потім усе ясніше, що гамір всередині мене потихеньку вщухає і що Джин цілує мене в губи. Це відкидає мене назад до реальності, і я легенько відштовхую її. Вона дивиться на мене перелякано.
— Слухай, мені час іти, — кажу я, дивлячись на годинник. — Не хочу пропустити… безглузді трюки домашніх улюбленців.
— Так, — каже Джин, опановуючи себе. — Бувай.
— Добраніч, — кажу я.
Ми обоє прямуємо у своєму напрямку, аж раптом вона кличе мене. Я розвертаюсь.
— Не забудь, ти завтра снідаєш з Фредеріком Беннетом та Чарльзом Растом у «21», — каже Джин від дверей, які для неї притримує швейцар.
— Дякую, — гукаю я й махаю їй рукою. — Це зовсім вилетіло в мене з голови.
Джин теж махає мені й зникає в холі.
Дорогою до Парк-авеню, де я сподіваюсь взяти таксі, я проходжу повз огидного волоцюгу, генетичний бруд. Коли він тихо просить дрібних грошей, «чого-небудь», я помічаю сумку для книг «Барнз енд Ноубл» на сходах церкви біля нього і не можу втриматись і не зареготати йому в обличчя:
— Так, наче ти читаєш…
А потім, на задньому сидінні таксі, дорогою додому, я уявляю, як ми з Джин бігаємо в Центральному парку прохолодного весняного дня, сміємося, тримаємося за руки. Купуємо повітряні кульки й відпускаємо їх у небо.
Детектив
Травень переходить у червень, той переходить у липень, який повзе до серпня. Через спеку останні чотири ночі я бачу напружені сни про вівісекцію і зараз сиджу в офісі й почуваюсь овочем з нудотним головним болем, у вокмені грає заспокійливий диск Кенні Джі, але яскраве світло середини ранку заповнює кімнату, пронизує мій череп, змушує похмілля пульсувати в скронях, саме тому зранку я не тренувався. Слухаючи музику, я помічаю, що другий вогник на моєму телефоні блимає, тобто Джин мене викликає. Я зітхаю й обережно знімаю навушники.
— Що таке? — монотонно питаю я.
— Емм, Патріку? — обережно починає вона.
— Та-ак, Джи-ин? — поблажливо питаю я, відокремлюючи слова.
— Патріку, до тебе прийшов містер Дональд Кімболл, — нервово каже Джин.
— Хто? — недбало перепитую я.
Вона коротко стурбовано зітхає і говорить тихіше, непевно, наче запитує:
— Детектив Дональд Кімболл?
Я замовкаю, дивлюсь на небо з вікна, потім на монітор, потім на безголову жінку, яку я малював на задній обкладинці тижневого випуску «Спортс ілюстрейтед», проводжу рукою по гладенькій сторінці журналу, раз, другий, потім відриваю обкладинку й зминаю її. Зрештою говорю:
— Скажи йому… — задумуюсь, перебираю варіанти, знову починаю говорити: — Скажи йому, що я обідаю.
Джин робить паузу, потім шепоче:
— Патріку… гадаю, він знає, що ти тут.
Я мовчу довго, і вона додає, теж пошепки:
— Зараз пів на одинадцяту.
Я зітхаю, знов мовчу, тоді кажу Джин, стримуючи тривогу:
— Ну, тоді впусти його.
Я підводжуся, йду до дзеркала «Джоді», що висить поряд із картиною Джорджа Стаббса, і поправляю зачіску гребінцем