Смутна доба - Микола Смоленчук
Сапега везе Мнішеків до Тушино, де уже знаходився Молчанов, охрещений тушинським злодієм. До Марини від царя Дмитра з'явився пан Заблоцький і запросив її до чоловіка. У Можайську її зустріли з хлібом-сіллю, як царицю. Марина повеселіла, навіть заспівала, сидячи в кареті.
— Ви даремно веселитесь, Марино Юріївно, — шепнув жінці шляхтич з охорони. — У Тушино не той Дмитрій, який був вашим чоловіком!
Марина заходилася кричати, рватися з карети, та її оточили військом і повезли далі.
Верст за десяток від Тушино виїхало до Марини двоє панів, а перед самим табором, розбитим на Москві-ріці, з'явився і Рожинський. Він вибачився за царя, який мов захворів, і запросив до обозу.
Заливаючись сльозами, Марина кричала, що не поїде. Щоб не показати того війську, зупинилися на березі Москви-ріки, далеко від табору. Умовляв її Сапега, тоді приїхав з Рожинським і Юрій Мнішек. Батько вже все погодив з Молчановим, той обіцяв семиградському воєводі триста тисяч грошима і повне володіння сіверськими землями.
Та зломити Марину не вдалося.
Тушинський табір ляхи розбили у зручному для оборони місці, між Москвою-рікою і її звивистою притокою — з трьох боків табір захищала сама природа. Решку поляки укріпили на козацькій манер — возами обозу.
Марина провела ніч за межами обозу. Наступного дня приїхав до неї Молчанов, за допомогою батька Марину умовили. Вона погодилася визнати його своїм чоловіком, знову ж таки при умові, що не житиме з ним, доки він не оволодіє Москвою.
Сапега перевозить її в Тушинський табір, на очах війська Молчанов і Марина кидаються одне одному в обійми, дякують богові, що він їх возз'єднав. Багато хто плакав — як тут не повірити?!
Шляхтича, котрий шепнув Марині, що цар не той, посадили на палю.
Більшість ляхів не повірили, але їм потрібен був Молчанов, щоб продовжувати похід.
Для нового самозванця у Кракові написали наказ, де визначили умови, які мав запровадити він у Московській державі. У ньому кілька десятків пунктів, зупинимось на деяких. Заборонявся в'їзд до держави противників унії, зокрема монахів з Костянтинополя, у зв'язку з неприязню населення до римської віри цар мав не виставляти католиків, говорити про унію «рідко й обережно».
Корінне населення документ називав туземцями, вимагав, щоб урядові папери в державі писалися у двох примірниках — для московської держави і Корони.
Видубецький монастирПрийшла вістка про смерть князя Острозького, і загудів Київ. Скрушно сприйняли те православні люди, духовні і світські, непокоїлось надвірне військо, по-різному судили про його смерть ремісники і торговий люд, відверто раділи уніати. Кожного смерть воєводи якось торкалась, навіть Лешку, адже обидва її чоловіки належали до надвірного козацтва. Та хтозна, де шукати щастя? Старому вже пора на піч, а молодий ярмо знайде. Була б шия!
Одна радість — тепер вони повернуться додому.
Коли ще знала таке пожвавлення дорога до Видубецького монастиря?! Перед кожною відправою, у недільні дні і в будні, котило сюди, за місто, нижнім прибережнім шляхом, що з Подолу, і від Предславиного, десятки малих і великих карет, візків, скакали вершники, гуртом і поодинці, і все те юрмисько кидало свої ходи і коней на всю відстань від підпірної стіни до воріт, а самі поспішали до Михайлівської церкви, звідки заклично били дзвони, відлунюючись у лівобережних заславних лісах.
— Чуєте, як гуде?! Знай наших!
— Вигнали нас за Київ та й гудемо!
— Тепер недовго. Матимемо свої церкви і в місті. Владика Потій — людина твердих переконань!
Вони аж клубочились на верхній терасі:
— Батько вошивої схизми помер! Хто тепер стане воєводою?
— Його королівська моць знайде достойну людину, проте пана!
— Hex жиє король!
Тут переважала середня і вища шляхта, чиновні люди усіх звань, був і торговий люд, та не йшла до Видубецького монастиря чернь.
Прихожан зустрічав огрядний настоятель, поважний і урочистий, в багатому церковному убранні, у ньому належало ходити лише в церкві. Але того не помічали, зважаючи на урочистість подій. Помер київський воєвода, впливовий і безкомпромісний, який тримав у неспокої унію всього Київського воєводства. Та не вічно! Звідкись прийшов поголос (і давно, бо князя довго не хоронили), що старостою на його місце Сигизмунд ставить мало не коронного гетьмана, а той швидко розправиться з схизмою!
— І настоятелем Видубецького монастиря владика зведе достойнішого!..
— Матка боска Ченстоховська, дожили ми до свята!..
На