Науково-практичний коментар Кримінально-виконавчого кодексу України - Колектив авторів
За даними судової статистики, чисельність засуджених до обмеження волі останнім часом постійно збільшується. Якщо у 2001 р. до цього виду покарання було засуджено тільки 666 осіб, то у 2002 р. — 3,1 тис., у 2003 р. — 3,5 тис., у 2004 р. — 3,8 тис., у 2005 р. — 3,5 тис., у 2006 р. — 3,4 тис., що становить, відповідно, % загального числа засуджених у ці роки в країні: 0,3; 1,6; 1,7; 1,9; 2 і 2,1. Сприяє цьому й те, що з понад 750 санкцій Особливої частини КК України близько 300 (38%) як головної чи альтернативної міри покарання передбачають обмеження волі. Загалом, станом на 1 лютого 2007 р. (за даними офіційного вебсайта ДДУПВР покарання у виді обмеження волі відбувало вже 5 тис. засуджених.
2. Кримінально-виконавчими установами відкритого типу, згідно з ч. 5 ст. 11 КВК України, є виправні центри, які організовуються й ліквідуються Державним департаментом України з питань виконання покарань.
Виправні центри, відповідно до ст. 16 КВК України, виконують покарання у виді обмеження волі стосовно осіб, засуджених за злочини невеликої та середньої тяжкості, а також щодо засуджених, яким даний вид покарання призначено відповідно до ст. 82 КК України (заміна невідбутої частини покарання більш м’яким), ст. 389 КК України (ухилення від покарання, не пов’язаного з позбавленням волі).
Завданнями виправних центрів є: а) організація виконання покарання у виді обмеження волі та забезпечення оптимальних умов відбування покарання засудженими з метою їх виправлення і ресоціалізації; б) запобігання вчиненню засудженими нових злочинів; в) забезпечення правопорядку і законності, безпеки засуджених, а також персоналу, посадових осіб і громадян, які перебувають на їх території; г) залучення засуджених до суспільно корисної праці з урахуванням їх стану здоров’я, загального і професійного рівнів; ґ) забезпечення охорони здоров’я засуджених; д) здійснення оперативно-розшукової діяльності відповідно до законодавства.
3. Засуджені відбувають покарання у виправних центрах, як правило, у межах адміністративно-територіальної одиниці відповідно до їх постійного місця проживання до засудження.
На момент введення в дію КВК України наказом Державного департаменту України з питань виконання покарань від 19 грудня 2003 р. № 251 «Про затвердження Переліку установ кримінально-виконавчої системи, які виконують покарання у виді арешту, обмеження волі, позбавлення волі на певний строк, довічного позбавлення волі» на території України було створено 16 виправних центрів. Станом на 1 листопада 2007 р. в України вже функціонував 21 виправний центр.
Якщо на території проживання засуджених немає виправного центру, то вони направляються у виправний центр іншої адміністративно-територіальної одиниці.
4. Згідно з п. 4.2 Інструкції з організації порядку і умов виконання покарання у виді обмеження волі, затвердженої наказом ДДУПВП від 16 лютого 2005 р. № 27, межа виправного центру встановлюється наказом начальника територіального органу управління ДДУПВП за погодженням з органами місцевого самоврядування, з урахуванням особливостей установи, та проходить по межі населеного пункту, але в радіусі не більш як 5 км від території виправного центру.
Межа виправного центру для засуджених, які проходять стаціонарне лікування або медичний огляд у лікувальних закладах охорони здоров’я, встановлюється по межі відповідного лікувального закладу в порядку, передбаченому чинним законодавством.
Про встановлені межі виправного центру засудженим оголошується під розписку, що долучається до їх особових справ.
5. Виправні центри, відповідно до п. 7 ПВР УВП, будуються за типовими проектами.
З метою недопущення проходу сторонніх осіб і забезпечення збереження наявних матеріальних цінностей територія виправного центру облаштовується огорожею й контрольно-пропускним пунктом. У виправному центрі повинні бути гуртожитки, їдальня, клуб, бібліотека, лазня з пральнею, дезкамерою й сушильнею, амбулаторія зі стаціонаром, ларьок, перукарня, камери для зберігання постільних речей, спецодягу й особистих речей засуджених, майстерня по ремонту одягу та взуття, кабінети для начальника виправного центру, його заступників, працівників оперативної служби, відділу нагляду й безпеки та інших служб, кімнати виховної роботи, спортивний майданчик, дисциплінарний ізолятор, виробничі об’єкти. Приміщення дисциплінарного ізолятора відгороджується від інших споруд парканом суцільного заповнення.
6. Частина 2 ст. 56 КВК України покладає на органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування обов'язок всебічно сприяти адміністрації виправних центрів у трудовому й побутовому влаштуванні засуджених.
Співпраця адміністрації виправних центрів і органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування повинна будуватись у межах їх повноважень, встановлених статтями 25—43 Закону України від 21 травня 1997 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» та статтями 13—46 Закону України від 9 квітня 1999 р. № 586-XIV «Про місцеві державні адміністрації». Наприклад, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування повинні допомагати адміністрації виправних центрів у працевлаштуванні засуджених у разі відсутності робочих місць на власному виробництві виправних центрів; забезпечувати надання засудженим медичної допомоги в закладах охорони здоров'я, які розташовані на їх території і їм підпорядковані; сприяти засудженим в отриманні освіти тощо.
Стаття 57. Направлення засуджених до обмеження волі для відбування покарання1. Особи, засуджені до обмеження волі, прямують за рахунок держави до місця відбування покарання самостійно. Кримінально-виконавча інспекція згідно з вироком суду вручає засудженому припис про виїзд до місця відбування покарання. Не пізніше трьох діб з дня одержання