Науково-практичний коментар Кримінально-виконавчого кодексу України - Колектив авторів
2. Органи і установи виконання покарань зобов’язані виконувати постанови і вказівки прокурора щодо додержання порядку виконання покарання, встановленого кримінально-виконавчим законодавством.
1. Нагляд за виконанням кримінальних покарань, відповідно до ст. 121 Конституції України, є виключною компетенцією прокуратури як державного органу і полягає у діяльності прокурора по забезпеченню додержання законів при виконанні судових рішень у кримінальних справах, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов’язаних з обмеженням особистої свободи громадян.
Стаття, що коментується, передбачає, що прокурорський нагляд за додержанням законів при виконанні кримінальних покарань в органах і установах виконання покарань здійснюється Генеральним прокурором України і підпорядкованими йому прокурорами відповідно до Закону України «Про прокуратуру». Органи і установи виконання покарань зобов’язані виконувати постанови і вказівки прокурора щодо додержання порядку виконання покарання, встановленого кримінально-виконавчим законодавством України.
2. Стаття 44 Закону України «Про прокуратуру» визначає, що предметом прокурорського нагляду є додержання законності під час перебування осіб у місцях тримання затриманих, попереднього ув’язнення, в установах виконання покарань, інших установах, що виконують покарання або заходи примусового характеру, які призначаються судом, додержання встановленого кримінально-виконавчим законодавством порядку та умов тримання або відбування покарання особами у цих установах, їх прав і виконання ними своїх обов’язків.
3. Прокурору, який здійснює нагляд, надається право:
1) у будь-який час відвідувати місця тримання затриманих, попереднього ув’язнення, установи, в яких засуджені відбувають покарання, установи для примусового лікування, опитувати осіб, що там перебувають, знайомитися з документами, на підставі яких ці особи затримані, заарештовані, засуджені або до них застосовано заходи примусового характеру;
2) перевіряти законність наказів, розпоряджень і постанов адміністрації цих установ, зупиняти виконання таких актів, опротестовувати або скасовувати їх у разі невідповідності законодавству, вимагати від посадових осіб пояснень з приводу допущених порушень;
Прокурор зобов’язаний негайно звільнити особу, яка незаконно перебуває в місцях тримання затриманих, попереднього ув’язнення, обмеження чи позбавлення волі або в установі для виконання заходів примусового характеру.
5. Більш детально компетенція відповідних органів прокуратури щодо здійснення нагляду та його основні форми конкретизуються у відомчих нормативно-правових актах Генеральної прокуратури України, зокрема у наказі Генеральної прокуратури № 7гн від 26 грудня 2005 р. «Про організацію прокурорського нагляду за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних справах, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов’язаних з обмеженням особистої свободи громадян».
6. На Управління нагляду за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних справах та інших примусових заходів Генеральної прокуратури України покладається організація наглядової діяльності та здійснення безпосереднього нагляду за додержанням законів у Державному департаменті Україні з питань виконання покарань та Департаменті державної виконавчої служби щодо виконання покарань у виді штрафу та конфіскації майна.
7. На Головне Управління нагляду за додержанням законів у Збройних Силах України та інших військових формуваннях Генеральної прокуратури України і відповідних військових прокурорів (регіонів, гарнізонів) покладається здійснення нагляду на гауптвахтах, у кімнатах тимчасового затримання, військових частинах щодо службового обмеження для військовослужбовців та виконання покарань, не пов’язаних з позбавленням волі, а на військового прокурора Центрального регіону України — також здійснення безпосереднього нагляду за додержанням законів у дисциплінарному батальйоні Збройних Сил України.
8. На відповідні відділи прокуратур обласного рівня покладається здійснення безпосереднього нагляду за додержанням законів у:
— регіональних органах ДДУПВП і ДВС України;
— слідчих ізоляторах, у тому числі стосовно засуджених до арешту, які тимчасово тримаються в них до утворення арештних домів;
— у регіональних комісіях з питань розподілу, направлення та переведення для відбування покарання осіб, засуджених до позбавлення волі, територіальних управлінь (відділів) ДДУПВП.
9. На прокурорів з нагляду за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних справах (за відсутності спеціалізованих прокуратур — на відповідних територіальних прокурорів) покладається:
— здійснення нагляду за додержанням законів у виправних і виховних колоніях, виправних центрах, дільницях слідчих ізоляторів на території виправних колоній, лікувально-трудових профілакторіях регіональних підрозділів ДДУПВП;
— проведення досудового слідства у кримінальних справах про злочини, вчинені у виправних і виховних колоніях, виправних центрах, лікувально-трудових профілакторіях, у тому числі й працівниками цих установ;
— здійснення нагляду за додержанням законів при проведенні дізнання та досудового слідства про злочини вказаної вище категорії;
— представництво інтересів громадян і держави в судах, підтримання державного обвинувачення, а також участь у судових засіданнях при вирішенні питань, пов’язаних з виконанням вироків.
10. Районні, міські, міжрайонні прокурори здійснюють нагляд за додержанням законів у:
— кримінально-виконавчих інспекціях регіональних управлінь (відділів) ДДУПВП;
— підрозділах державної виконавчої служби;
— спостережних комісіях та службах у справах неповнолітніх при здійсненні ними громадського контролю за дотриманням прав засуджених під час виконання кримінальних покарань.
11. Однією з основних форм здійснення прокурорського нагляду є проведення комплексних перевірок дотримання законності, які здійснюються: а) у слідчих ізоляторах, дільницях слідчих ізоляторів на території виправних колоній, регіональних комісіях територіальних управлінь (відділів) ДДУПВП з питань розподілу, направлення та переведення для відбування покарань осіб, засуджених до позбавлення волі — щомісячно; б) у кримінально-виконавчих інспекціях — щоквартально; в) в установах виконання покарань, дисциплінарному батальйоні Збройних Сил України, підрозділах державної виконавчої служби — один раз на півріччя.
Крім того, з метою здійснення нагляду прокурор щомісячно перевіряє повноту реєстрації, законність розгляду та вирішення заяв і повідомлень про злочини і при здійсненні наглядових перевірок проводить особистий прийом засуджених.
12. За результатами проведених перевірок і з метою усунення виявлених порушень закону органами прокуратури вносяться передбачені Законом України «Про прокуратуру» документи прокурорського реагування, які є обов’язковими