Науково-практичний коментар Кримінально-виконавчого кодексу України - Колектив авторів
Днем закінчення строку відбування покарання є день фактичного звільнення особи з УВП в порядку, визначеному статтями 152—154 КВК України.
Засуджені, які втратили працездатність під час відбування покарання у виді позбавлення волі, мають право на її оформлення та отримання тільки після звільнення з УВП;
в) особи, в яких виникло право на отримання пенсії після звільнення від відбування покарання (після відбуття строку покарання, призначеного вироком суду; на підставі Закону України «Про амністію»; у зв’язку з помилуванням або скасуванням вироку суду і закриттям кримінальної справи (статті 376, 4001 КПК); після закінчення строків давності виконання обвинувального вироку (ст. 80 КК); у результаті умовно-дострокового звільнення від відбування покарання (ст. 81 КК); на підставі хвороби (ст. 84 КК) та в інших випадках, передбачених Законом) мають право на оформлення та отримання пенсії у порядку і розмірах, передбачених пенсійним законодавством.
При цьому час роботи засуджених у період відбування ними покарання у виді позбавлення волі зараховується у стаж їх роботи для призначення трудової пенсії після звільнення за умови сплати ними страхових внесків до Пенсійного фонду України. Якщо зазначений державний орган відмовляє у вирішенні даного питання, особа вправі оскаржити такі дії до суду по місцю оформлення пенсії.
5. Страхові внески — це грошові суми, в межах яких страховик відповідно до умов страхування зобов’язаний здійснити виплати при настанні страхового випадку, а також суми, що виплачується за особисте страхування.
Порядок сплати страхових внесків та їх розмір визначені Законом України «Про страхування», Господарським кодексом України та іншими нормативно-правовими актами.
6. За загальним правилом, для оформлення пенсії громадяни подають безпосередньо до районного (міського) управління праці та соціального захисту населення за місцем постійного проживання (реєстрації) особисту заяву, паспорт, довідку про заробіток, трудову книжку (виписку з неї), інші документи, що підтверджують наявність трудового стажу, документи, що підтверджують факт втрати працездатності під час відбування покарання і дають право на пенсію і на компенсацію шкоди у випадку і порядку, встановленими Законом України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності» та іншими нормативно-правовими актами.
Глава 19 ВИХОВНИЙ ВПЛИВ НА ЗАСУДЖЕНИХ ДО ПОЗБАВЛЕННЯ ВОЛІСтаття 123. Соціально-виховна робота із засудженими до позбавлення волі
1. Соціально-виховна робота — цілеспрямована діяльність персоналу органів і установ виконання покарань та інших соціальних інституцій для досягнення мети виправлення і ресоціалізації засуджених.
Соціально-виховна робота спрямована на формування та закріплення в засуджених прагнення до заняття суспільно корисною діяльністю, сумлінного ставлення до праці, дотримання вимог законів та інших прийнятих у суспільстві правил поведінки, підвищення їх загальноосвітнього і культурного рівнів.
2. Участь засуджених у виховних заходах, які проводяться в колоніях, враховується при визначенні ступеня їхнього виправлення, а також при застосуванні заходів заохочення і стягнення.
3. Розпорядком дня колоній можуть бути передбачені виховні заходи, участь в яких для засуджених є обов’язковою.
4. Стимулювання правослухняної поведінки засуджених здійснюється за допомогою програм диференційованого виховного впливу з урахуванням їхньої поведінки, психічного стану і ступеня соціальної занедбаності.
5. Програми диференційованого виховного впливу на засуджених повинні враховувати можливості виховної функції режиму відбування покарання, загальноосвітнього і професійно-технічного навчання, заходів заохочення і стягнення, які застосовуються до осіб, позбавлених волі, самодіяльних організацій засуджених, громадських, благодійних і релігійних організацій, а також залучення засуджених до самовиховання.
1. Як складова частина процесу виконання покарання соціально-виховна робота в установах виконання покарань є одним з основних засобів виправлення і ресоціалізації засуджених, встановлених кримінально-виконавчим законодавством (ст. 6 КВК).
Юридичною базою правового регулювання соціально-виховної роботи із засудженими до позбавлення волі є Конституція України. Оскільки соціально- виховна робота проходить в особливих умовах — у місцях позбавлення волі, і з особливою категорією громадян — злочинцями, основні завдання, форми, принципи та найважливіші питання її організації регулюються кримінально- виконавчим законодавством (статті 123—137 КВК). Більш детальне правове регулювання знаходиться на підзаконному рівні — накази, інструкції та інші нормативні акти ДКВС України.
У частині 1 статті, що коментується вперше, на законодавчому рівні визначено поняття соціально-виховної роботи із засудженими як цілеспрямованої діяльності персоналу органів і установ виконання покарань та інших соціальних інституцій для досягнення мети виправлення і ресоціалізації засуджених. Перераховуються цілі виховної роботи із засудженими до позбавлення волі. Такими є:
1) виправлення і ресоціалізація засуджених;
2) формування та закріплення в засуджених прагнення до заняття суспільно-корисною діяльністю, сумлінного ставлення до праці, дотримання вимог законів;
3) підвищення загальноосвітнього та культурного рівнів засуджених. Процес виховного впливу в умовах позбавлення волі є сукупністю об’єктивних і суб’єктивних чинників впливу на засуджених. До перших можна віднести умови, які повинні бути створені в установах кримінально-виконавчої системи для виправлення правопорушників, а також матеріальну і виробничу бази. До суб’єктивних — цілеспрямовану діяльність персоналу (співробітників), їх професійну, психолого-педагогічну майстерність, уміння визначити особливості людини, уміння знаходити і правильно використовувати найдієвіші засоби для їх виправлення і ресоціалізації.
2. Згідно з ч. 2 статті, що коментується, прийняття засудженими участі у виховних заходах враховується при: 1) визначенні ступеня їх виправлення;
2) застосуванні до них мір заохочення чи стягнення. Виходячи з розуміння