Науково-практичний коментар Кримінально-виконавчого кодексу України - Колектив авторів
5. На засуджених, визнаних ВЛК непридатними за станом здоров’я до військової служби зі зняттям з військового обліку або непридатними до військової служби у мирний час, командир дисциплінарного батальйону вносить до суду подання про дострокове звільнення від покарання або заміну невідбутої частини покарання більш м’яким покаранням. Разом з поданням до суду надсилають висновок військово-лікарської комісії та особову справу засудженого. Осіб, щодо яких судом винесено ухвалу про дострокове звільнення від покарання або заміну невідбутої частини покарання більш м’яким покаранням, командир дисциплінарного батальйону достроково звільняє з військової служби і направляє до військового комісаріату або військової частини, звідки вони прибули.
Розділ III ВИКОНАННЯ ПОКАРАННЯ У ВИДІ ПОЗБАВЛЕННЯ ВОЛІГлава 15 ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ ВИКОНАННЯ ПОКАРАННЯ У ВИДІ ПОЗБАВЛЕННЯ ВОЛІ
Стаття 86. Визначення засудженому до позбавлення волі виду колонії
Вид колонії, в якій засуджені до позбавлення волі відбувають покарання, визначається Державним департаментом України з питань виконання покарань.
1. Однією із складових ефективного досягнення цілей покарання є індивідуалізація покарання не тільки при його призначенні, а й при виконанні, що передбачає зміну обсягу кари залежно від поведінки засуджених в установах виконання покарання, визначення оптимальних засобів виховного характеру для досягнення позитивних змін в особистості засудженого, розробці сучасних науково-обґрунтованих програм психолого-педагогічної переорієнтації осіб, які відбувають покарання, іншими словами — на стадії виконання покарання має місце комплексна індивідуалізація карально-виховного впливу на засуджену особу, зміна його правового положення, здійснення індивідуальної і загальної превенцій.
Новий Кримінально-виконавчий кодекс України 2003 р. закріпив правило, згідно з яким вид колонії, в якій засуджені до позбавлення волі відбуватимуть покарання, визначається Державним департаментом України з питань виконання покарань, а не судом, як це було раніше. Уже з 2001 р. ця процедура як певний український експеримент (оцінка його ефективності ще попереду, схожого порядку не існує в жодній країні пострадянського простору) здійснюється Регіональними комісіями з питань розподілу, направлення та переведення для відбування покарання осіб, засуджених до позбавлення волі (далі — Регіональні комісії), що утворюються в територіальних органах управління Державного департаменту України з питань виконання покарань в областях.
2. Визначення виду установи виконання покарання, для відбування покарання засудженим до позбавлення волі ґрунтується на їх класифікації.
Під класифікацією засуджених до позбавлення волі наука кримінально- виконавчого права розуміє розподіл їх на відносно однорідні категорії за певними ознаками для створення найбільш ефективних умов у досягненні цілей покарання. З практичної точки зору Державний департамент України з питань виконання покарань вважає класифікацію засуджених певним угрупуванням визначених категорій осіб за окремими характерними ознаками, для визначення виду установи виконання покарання, де засуджений відбуватиме покарання, і тим самим створення раціональної системи установ виконання покарання, на яку впливає характер і стан злочинності в країні, а отже, і склад засуджених до позбавлення волі.
У місцях позбавлення волі така класифікація зумовлена: а) необхідністю диференційованого підходу до проведення заходів виховного впливу на підставі індивідуальних програм соціально-психологічної роботи із засудженими; б) зниженням негативного впливу на особистість умов позбавлення волі; в) мінімізацією шкідливого взаємовпливу міжгрупових і міжособистісних конфліктів. Згідно зі ст. 67 Мінімальних стандартних правил поводження з ув’язненими, класифікація засуджених має на меті: а) відокремлення ув’язнених від злочинців, які через своє кримінальне минуле та негативні особистісні риси характеру можуть негативно впливати на них; б) розподіл ув’язнених на категорії, які полегшують роботу з ними для повернення до життя у суспільстві.
3. Розрізняють класифікацію засуджених до позбавлення волі первинну і вторинну, які є двома самостійними видами, випливають один з одного в процесі виконання покарання, однак мають різні цілі, і первинна класифікація детермінує вторинну. Наявність саме двох видів (етапів) класифікації засуджених до позбавлення волі зумовлює щонайменше двох суб’єктів, які її здійснюють.
Первинна класифікація засуджених провадиться Державним департаментом України з питань виконання покарань (регіональними комісіями) для створення оптимальних умов в реалізації кари та індивідуального попередження шляхом визначення колонії певного рівня безпеки.
Вторинна — безпосередньо адміністрацією виправних установ при розміщенні засуджених у тій чи іншій дільниці, формуванні відділень соціально-психологічної служби. Вторинна класифікація проводиться під час перебування засудженого у відділенні карантину, діагностики та розподілу. Вивчення його особистості перед направленням до відділення соціально-психологічної служби дозволяє не тільки прогнозувати варіанти очікуваної поведінки в подальшому, а й обирати оптимальні засоби контролю з боку персоналу установи для забезпечення належного рівня безпеки, координувати спільні зусилля співробітників різних служб установи для більш ефективного виховного впливу, враховуючи такі критерії:
а) кримінально-правові — характер скоєного злочину, криміногенна зараженість особистості, тобто глибина і стійкість її антисуспільної спрямованості. Залежно від цього виокремлюють групи осіб, засуджених за корисливі, некорисливі, корисливо-насильницькі, агресивні (насильницькі), неагресивні та економічні злочини;
б) соціально-демографічні — вік, рівень освіти, соціальне положення, рід занять до засудження, громадянство тощо;
в) особистісні (психолого-педагогічні) — рівень суспільної небезпеки, сформованість правосвідомості, рівень моральної занедбаності, ставлення до умов відбування покарання, наявність або відсутність лідерських якостей;
г) медичні — працездатність, інвалідність, вагітність жінок, наявність хронічних захворювань тощо.
Нова класифікація як засуджених до позбавлення волі, так і установ виконання покарань, була введена на виконання Спільної програми комісії європейського співтовариства і Ради Європи у галузі реформи правової системи, місцевого самоврядування та правоохоронної системи України, з метою приведення кримінально-виконавчої системи України