Дух животворить… Читаємо Сковороду - Юрій Барабаш
Лебедев А. Г. С. Сковорода как богослов. // Сборник Харьковского историко-филологического общества. — Т. 8. — X., 1896. — С. 37.
(обратно) 246Чижевський Д. Нариси з історії філософії на Україні. — K., 1992 (перше видання — Прага, 1931). — С. 50–51. Див. також: Надъярных Н. Дмитрий Чижевский. Единство смысла. (Розділ «Символическая интерпретация мира. Григорий Сковорода»). — М., 2005. — С. 115–138.
(обратно) 247Шкуринов П. Мировоззрение Г. С. Сковороды. — М., 1962. — С. 55..
(обратно) 248Див.: Пыпин А. История русской литературы. — Т. III — СПб, 1902. — С. 201.
(обратно) 249Кирик Д. Світ символів Г. С. Сковороди. // Від Вишенського до Сковороди. — С. 119.
(обратно) 250Див.: Украинский вестник. — 1817. — IV. — С. 113–114, 122–123.
(обратно) 251Утренняя звезда. — 1833. — Кн. 1. — С. 69.
(обратно) 252Архиепископ Филарет. Обзор русской духовной литературы, 1720–1858 гг. — Кн. 2. — Чернигов, 1863. — С. 119.
(обратно) 253Masaryk Th. Zur russischen Geschichts- und Religionsphilosophie. — Band 1. — Jena, 1913. —S. 170.
(обратно) 254Эрн В. Григорий Саввич Сковорода. Жизнь и учение. — М., 1912. — С. 333.
(обратно) 255Сріблянський М. Літературне ушкуйництво. // Українська хата. — 1913. — № 6.
(обратно) 256Докладний розгляд цього епізоду з філософського життя України початку XX ст. подає І. Лисий у невеликій, але змістовній студії «Навколо Сковороди» (див.: Лисий І. Філософська і мистецька культура. — К., 2004. — С. 59–72).
(обратно) 257Сумцов М. Історія української філософської думки. // Збірник Харківського історико-філологічного товариства. — Нова серія. — Т. 7. — X., 1998. — С. 162, 164, 165. (Передрук з: Бюлетень Музею Слобідської України. — 1926–1927. — № 2–3). Раніший (короткий) варіант: Сумцов М. Сковорода і Ерн. (Про погляди B. Ерна на світогляд Г. С. Сковороди). // Літературно-науковий вісник. — 1918. — Т. 69. — Кн. 1. До історії питання див.: Бордукова Н. Про студії Миколи Сумцова в ділянці історії української філософії. — Збірник Харківського історико-філологічного товариства. — Нова серія. — Т. 7. — С. 143–148.
(обратно) 258Ушкалов Л. Українське барокове богомислення. Сім етюдів про Григорія Сковороду. — X., 2001. — С. 12.
(обратно) 259Чижевський Д. Філософія Г. С. Сковороди. — Варшава, 1934; Tschizewskij Dm. Skovoroda: Dichter, Denker, Mystiker. — München, 1974. Див. про це: Валявко І. До питання про підґрунтя містичного світогляду Григорія Сковороди в контексті досліджень Дмитра Чижевського. // Діалог культур Святе Письмо в українських пам’ятках. Матеріали конференції. — К., 1999.
(обратно) 260Эрн В. Григорий Саввич Сковорода. — С. 28.
(обратно) 261Белый Андрей. Стихотворения. — Берлин — Пб — М., 1923. — С. 213.
(обратно) 262Лавров А. Андрей Белый и Григорий Сковорода. // Studia slavica. — Т. XXI. — № 3–4. —Budapest, 1975. — С. 399.
(обратно) 263Сумцов Н. Предисловие. (Житие Сковороды, описанное другом его М. Ковалинским). // Киевская старина. — Т. XVI. — 1886. — С. 106–107. Як про щось само собою зрозуміле про масонські (втім, також маніхейські, католицькі) впливи на Сковороду, як і на Гоголя, говорить М. Вайскопф у своїй згадуваній вже вище книжці «Сюжет Гоголя».
(обратно) 264Див.: Лонгинов М. Новиков и московские мартинисты. — М., 1867. — С. 163–164.
(обратно) 265Записки академика Витберга. // Русская старина. — 1872. — № 4 — С. 567–568.
(обратно) 266Цит. за: Вернадский Г. Русское масонство в царствование Екатерины II. — Пг, 1917. — С. 173.
(обратно) 267Письма С. И. Г.: В 2 т. — Т. 2. — М., 1832. — С. 32.
(обратно) 268Див.: Валявко І. До питання про підґрунтя містичного світогляду Григорія Сковороди в контексті досліджень Дмитра Чижевського. — С. 192.
(обратно) 269Ливанов Ф. Раскольники и острожники. — СПб, 1879. — С. 289, 294.
(обратно) 270Новицкий О. Духоборцы. Их история и вероучение. — К., 1882. — С. 173, 179.
(обратно) 271Милюков П. Очерки по истории русской культуры. — Ч. 2. — СПб, 1897. — С. 109.
(обратно) 272Бонч-Бруевич В. Заметка от редакции. // Собр. соч. Г. С. Сковороды. — Т. 1. — СПб, 1912. — С. VII.
(обратно) 273