Сам себе катаю - Віктор Маслов
У країні немало робиться для зменшення дитячого транспортного травматизму. У великих і малих містах організовуються факультативи по навчанню учнів дорожній азбуці — в автомістечках, загонах юних інспекторів руху, в Дні юного велосипедиста, знайомлять з нею також спеціальні вікторини та олімпіади. І все ж поведінка велосипедиста на вулиці, його взаємини з іншими учасниками дорожнього руху бажають залишатися кращими. Наприклад, не всі двори пристосовані до катання на велосипеді, не кожен знайде місце, де можна було б потренуватися в грамотній їзді. Мабуть, тому й не перевелися такі собі шибайголови, котрі ледь навчившись тримати кермі, вириваються на запруджену автомобілями трасу, і до лиха тоді лише один метр…
Шини із різним тиском повітря: а — низький; б — нормальний; в — надмірний.
Як відомо, велосипедиста не зобов'язують складати екзамен на правила дорожнього руху. Деякі засвоюють їх здебільшого під час катання, наражаючись на зауваження чи покарання патрулів ДАІ. З найменшими клопоту майже немає — вони під наглядом батьків. А ось з підлітками значно важче, їхні витівки контролювати складніше. Вони можуть умоститися на велосипеді вдвох чи втрьох і виїхати на вулицю чи тротуар, що категорично забороняється. Їх попередять в одному місці, не зоглядишся, як вони нишком перебралися в інший квартал і продовжують бешкетувати. Що робити інспекторові?
З настанням весни працівники ДАІ, як правило, попереджають автомобілістів, виставляючи спеціальні знаки "Обережно! На дорозі велосипедисти!" А від велосипедистів, особливо юних, вимагається одне — правильна поведінка в транспортному потоці. Що необхідно знати кожному, хто залишає поріг свого дому на двоколісному "конику"?
Перш ніж сісти на велосипед, перевірте його справність, як працюють гальма, зверніть увагу на кріплення керма, коліс, натягнення ланцюга (допускається провисання до 5 міліметрів). Гальма нормальні, якщо забезпечують чітку і плавну зупинку. Кермо не повинно повертатися туго, інакше важко буде утримувати рівновагу чи об'їжджати перешкоди. Тиск повітря в шинах оцінюють за зовнішнім виглядом, Якщо тиск низький, шина швидко нагріватиметься і може підвести на ходу; надто високий тиск подовжує гальмівний шлях. Не менш важливо переконатися у правильному центруванні коліс (площі симетрії рами і коліс мають співвідноситися), відсутності "вісімки", щільності усіх різьбових з'єднань, справності електронних покажчиків повороту, дзвінка тощо. Якщо виявите неполадки, ліквідуйте їх одразу.
Відмінний стан веломашини — це запорука безпечної їзди і вияв поваги до праці конструкторів і робітників, що виготовили її. Після кожної поїздки протирайте велосипед сухою ганчіркою. Щоб запобігти передчасному зношенню деталей, які рухаються, періодично змащуйте їх. У зонах помірного клімату місця, в яких труться деталі, змащуються двічі за сезон, а в зонах жаркого клімату — З—4 рази за сезон, ланцюг — 4–8 разів.
Правила дорожнього руху. їздити на велосипеді по трасі дозволяється лише в один ряд і на відстані не більше одного метра від її правого краю. Виїжджати на більшу відстань дозволяється тільки при обгоні, об'їзді, повороті наліво та розвороті, якщо вони дозволені. їхати узбіччям дороги не забороняється, але ваші наміри мають розуміти інші учасники руху. При цьому належить користуватися такими умовними сигналами:
— перед зміною напряму руху або перед поворотом наліво — простягти вбік ліву руку;
— перед зміною ряду або поворотом направо — простягти праву руку;
— перед зупинкою і гальмуванням — підняти руку вгору.
Сигналізувати потрібно заздалегідь — до початку маневру, тоді ті, кому це адресується, матимуть можливість зреагувати. Тривалість сигналу 6–8 секунд.
Поворот наліво чи розворот можна здійснювати, не злізаючи з велосипеда за умови, якщо на шляху відсутній трамвайний рух і в обраному напрямі дорога має одну смугу для руху. Кількість смуг для руху в зустрічному напрямі і на дорозі, куди повертаєте, не має значення, як і те, скільки там трамвайних колій. Велосипедист може застосовувати також додаткові заходи безпеки, зокрема яскравий одяг, світловідбивачі та електронний покажчик поворотів.
Дуже зручно і безпечно подавати сигнали поворотів з допомогою спеціального пристрою "Велозлектроника", який випускає "Київпобутрадіотехніка". Обладнана цим компактним приладом веломашина створює певний комфорт під час їзди. Наприклад, перевівши тумблер, що кріпиться на кермі, в ліве положення, ви увімкнете ліхтарі, розташовані ліворуч від рами велосипеда.
У покажчику поворотів використано електронне реле, що в порівнянні з контактним забезпечує високу надійність і практично не потребує догляду за ним.
"Велозлектроника" призначається лише для дорожніх і спортивних велосипедів із закритою рамою. Електронна схема живиться від чотирьох елементів 343 загальною напругою 6В. Частота миготіння ліхтарів — 1,0–2,5 Гц, електрична система — однопровідна, спільним "проводом" служить рама велосипеда.
Велосипедисту забороняється:— їздити тротуарами і пішохідними доріжками;
— їхати, не тримаючись за кермо;
— перевозити предмети та вантажі, які перевищують габарити велосипеда по довжині та ширині більше як на 0,5 метра;
— перевозити пасажирів (виняток становить дитина, яку можна везти на додатковому сидінні, обладнаному підніжками);
— рухатися трасою, якщо поряд є велодоріжка;
— повертати ліворуч або розвертатися на дорогах із трамвайним рухом.
Чітке знання "Правил дорожнього руху" вимагається від велосипедиста при наближенні до нерегульованого перехрестя. Як правильно проїжджати його?
1. На перехресті нерівноцінних доріг водій транспортного засобу, що рухається другорядною дорогою, зобов'язаний пропустити транспорт головної дороги незалежно від напряму руху. Головною вважається дорога із будь-яким покриттям по відношенню до дороги без покриття (грунтова) або дорога, позначена знаками "Головна дорога", "Перетинання з другорядною дорогою", "Приєднання до головної дороги (зліва)", "Приєднання до головної дороги (справа)", "Автомагістраль" по відношенню до дороги, позначеної знаком "Поступіться дорогою" та "Рух без зупинки заборонений".
"Велоэлектроника".