Бомба для голови - Юліан Семенов
— Цікаве припущення. У тебе є якісь факти?
— Поки що нема.
— Що означає «поки що»? Ти їх шукаєш? Без мене?
— Розвідка не входить у моє відомство, але ж вони також не сплять у себе дома.
— А що, як ти допоможеш мені зв’язатися з ними для обміну інформацією?
— Ви помітили, що я на цей час вимкнув диктофон? Я кажу те, що мені шепнули друзі в конфіденційній розмові.
«Ну-ну, — подумав Берг, — твій ти вимкнув, а мій диктофошка пише».
— А якщо ви доведете непричетність Люса до цієї справи і відпустите його — чи будете ви готові вмотивовано пояснити випадок з Кочевим?
— Юрген, я нічого не робитиму спеціально для червоних. Я все робитиму для нас, для нашого закону. І потім, щось у мене не зовсім поєднується: спочатку ти говорив про політику «наведення мостів», а тепер про провокації комуністів.
— Саме все це й поєднується. Щоб зірвати нашу політику наведення мостів, вони мають переконати громадську думку, ніби наш берег ненадійний.
— Тепер зрозумів. Ти дозволиш мені подумати над твоїми словами?
— Звичайно. А я поки що покопирсаюся в папках — для себе, якщо дозволите.
— Ні, синку, не варто… Там багато моїх поміток, і це робочі матеріали, а помітки твого колишнього вчителя можуть закарбуватися в твоєму мозку, і це буде погано: ти можеш опинитися в полоні моєї версії.
— Значить, у вас є версія?
— Так. Вона, відрізняється від твоєї. По-моєму, Кочев тут, у Берліні, але чому він тут і де — це я хочу з’ясувати протягом найближчих трьох-п’яти днів. Якщо цей строк тебе не влаштовує, тоді я готовий передати справу іншій людині, оформивши матеріали таким чином, щоб не було цілої купи епізодів, а тільки одна папка…
— Я доповідатиму міністрові й раднику Вінцбеккеру в міністерстві закордонних справ.
— Боюсь, що їх цей строк не влаштує. Хіба не так?
— Якщо вони заперечуватимуть, я сперечатимуся з ними.
— Навряд чи ти переконаєш міністра…
— Я спробую поборотися з ними. Я бачу, ви не хочете, — Кройцман сховав диктофон у портфель, — розкривати всі карти, і це ваше право. Я можу наполегливіше просити вас показати мені всю справу, щоб мати повне уявлення, але я не зроблю цього, бо я багато чим завдячую вам у житті. Без ваших уроків я не був би юристом, я був би звичайним базікою, яких сотні в наших органах юстиції.
— Ящо хочеш, ми можемо разок пообідати і там поговоримо ще з годинку.
— З радістю.
«У старого є дані проти Бауера, — подумав Кройцман, допомагаючи прокуророві Бергу надіти плащ, — він веде серйозну гру і битиме з розмаху, коли збере докази».
— Я жую котлети, а тебе нагодую добрячим біфштексом. Знаєш, я навіть сам, мабуть, сьогодні з’їм біфштекс, щоб набратися сили. Судячи з усього, мене жде бійка не менша, ніж тебе… Я тут побалакав один вечір з моїми хлопцями з преси, багато чого пояснив їм, але попросив, щоб вони поки мовчали. Вони пообіцяли, що будуть у бійці, коли вона тільки почнеться на моєму боці… Їм легше, — Берг подивився в очі Кройцману, — над ними немає міністрів.
— Це правильно, — зітхнув Кройцман. — Це абсолютно правильно…
«Злякався, хлопчику, — зауважив Берг. — Чудово. Тепер ти зрозумів, що я не дуже боюся твоїх розмов з міністром? Тепер ти зрозумів, що я на все піду в цій бійці, особливо якщо розмова з Сінгапуром сьогодні вночі відбудеться, а завтра я одержу показання з Гонконга… Але тобі поки що про це не треба знати, хлопчику. В тебе своя гра, а в мене своя. Тільки якщо для тебе це гра, то для мене це життя».
3
— Добрий день, пане Шевц… Прошу сідати.
— Добрий день, пане прокурор. Спасибі.
— Я викликав вас як свідка по обвинуваченню редактором Ленцам режисера Люса в фальшивці й наклепі.
— Я не маю до цього ніякого відношення.
— Де ви працюєте, пане Шевц?
— Постійно ніде. Я працюю час від часу по договору, щоб мати матеріальну можливість для творчості.
— Творчості?
— Я поет.
— Де ви публікувались?
— Поки що ніде. Ви думаєте, це так легко у нас — опублікуватись?
— А хіба важко?
— Ще й як… Без зв’язків просто неможливо… Або ж коли не підтримає тебе якийсь меценат… А я з робітничої сім’ї, звідки мені взяти багатих покровителів?
— Будь ласка, погляньте на це фото.
— Це я. Знаєте, дуже вигідне діло — найнятися в яку-небудь знімальну групу… Вони непогано платять, і потім, це ж тимчасово… Люс знімав свою картину, і мене запросив один з його помічників.
— У чому полягала ваша робота в групі? Як називалась ваша посада?
— Точної назви нема… Кажуть: «Працює в оточенні». Того дня, як мене зняли…
— Який це був день?
— Через цей день був страшенний галас на телебаченні, я дивився… По-моєму, це було дев’ятнадцятого, тут Ленц помиляється. А може, двадцятого чи двадцять першого, не пригадую точно, але тільки не двадцять сьомого… Ну от… Вони мені тоді сказали, що зніматимуть, як відпочиває молодь на пляжі, попросили побалакати з різними хлопцями й дівчатами так, щоб зібрати їх у коло…
— Хто вас просив про це?
— Не пригадую.
— Люс просив?
— Ні, Люс сказав, щоб я не дивився в той бік, де вони сховають камеру. Щоб усе було природно…
— А хто вам сказав, що там Кочев?
— Цей шпигун? В окулярах? Ніхто не казав. Я й не думав, що він червоний…
— Чому ви вважаєте його шпигуном?
— Тому що він пропонував мені гроші для видання книжки…
— Коли?
— Ввечері. Я ж на пляжі читав вірші, ми пили… Я читав вірші, а червоний сказав, що це талановито і що він любить таку поезію.
— Ану продекламуйте мені те, що ви йому читали…
— А я не йому читав… Я ж не знав, що він червоний. Я всім читав. Я тільки потім дізнався, хто він. Це в мене є такий ноктюрн…
Море ідіотизму
Поповнюється струмками глупства,
Але ж струмки народжені снігом,
Який вже тане?
Чи може з білизни родитись бруд?
Де логіка і в чім секрет проблеми?
А може, це безсилля чистоти,
Приречене перетворитись в жах?
А сила, хай в крові, в утомі сталі,
Що зрештою таки залишиться булатом
З відливом синяви?
Загнать моря в струмки.
Струмки вернуть снігам.
І сніг