Криничар - Мирослав Іванович Дочинець
Той поранок мені ясно свіжиться в пам'яті й нині. Глухо, як з води, брязкали по анфіладі замки ‒ тюрма оживала до нового дня. Розбитий передсвітнім сном, я потягнувся до Гречина, аби прив'язатися до його заков. Так, як спутані коні, ми чекали щораннього входу наглядача. Тоді мій учитель м'яко зронив: «Це вже недовго».
Що «недовго», я не розумів. Але й не добивався пояснення, бо Гречин заходився щось виписувати на оберненому боці аркуша з посланням Мордка. А я згадав про цятку, з якою мені належить виправлятися. Задер голову і плинним поглядом обмацав стелю, вхопився за першу плямку, прикипів до неї очима. Темничні стіни підсвічував зачатий день. Іржава цятка на сірому тлі то губилася, то знов проступала, то подвоювалася. Від некліпності в'янула зіркість, витискалися сльози. Зате свіжів мозок, не роїлися думки. Промите сльозою око вирізнило в рудій ляпці гостру випуклість, іржу…
«Цвях, ‒ здогадався я. ‒ Це ж мій клинчик з Петрової коробиці, яким я пробив горішній настил на даху. Я тоді загнав його між плит та й залишив там. І, розчарований тоді невдачею, вернувся».
Я дурковато захихотів до цвяха, як до чогось рідного з того, вільного, світу. То був кріпкий тригранний кований клинець, яким Петро Солома запинав ланцюг на колодязному воротилі. Старого моє відкриття несподівано захопило.
«Ти там був, нагорі? З чого плити?»
«З глини. З твердої паленої глини».
«Це добре, ‒ сказав він. ‒ Ми теж із глини. Але ми м'які. І в цьому наша перевага. Бо тверде ламається і колеться».
Гречин ухопився малювати на стіні вигнуте склепіння нашої стелі. Розсікав арку променями, що розбігалися від уявного цвяха, і щось вираховував збоку. Нарешті одну з ліній він потовщив і поклав посередині хрестик. І поцокав по ньому гачкуватим, як у птиці, нігтем: «Ось воно ‒ найслабше місце яєчної шкаралупи. А арка і є половина яйця. Яйця, з якого повинна вилупитися твоя свобода». ‒ Великі його очі блищали, як виноградини після дощу.
А далі вже була моя робота. І був інструмент ‒ камінь, яким я доти поціляв у щурів. І бив я майже без промаху. Та легко метати з плеча, а спробуй ‒ від землі в небо! Але часу на виправу було доста. Майстерність ‒ це час і труд, помножені на терпіння. Добре, що сиділи ми з Гречином у крайній вежі, ні згори, ні з боків не було сусідства і мої грюки нікому не вадили. Скоро звик до них і він, відтіснившись зі своїм грифликом у закутень. А я бив і бив у намічений відтинок площини над головою. Не себе я жалів, не своєї руки й голови. Я беріг камінь, що став мені, як дикунові, дорогоцінним оруддям.
З кожною дниною легшала моя рука, а ще одне око, здавалося, прорізувалося на шолопку голови. З кожною дниною росла в мені надихненість на нові потуги. По цілому склепінню розбіглося павутиння тріщин. Вони показували кладку плит. Але мій взір в'язався лише до одної, що приймала знизу удари і при цьому глухо відгиркувалася. Моє рубило довбало плиту по лінії впоперек, щерблячи запечену цеглу. Порох скрипів на зубах, крив спітніле лице. Правиця налилася оловом, здавалося, що я міг би збити на льоту орла-турула. Ця відлита в міді птиця розпростерла залізні крила над верхньою баштою Паланку. Мадяри вірять, що це турул показав їм путь на нову батьківщину, себто на землю наших батьків…
Натруджене тіло передавало втому і серцю. Мені приснилося, що тюремна баня обвалилася й накрила мене тісним куполом, і я лежу в цім гробовці й задихаюся, як риба, що вхопила вітру. І твердь тисне й тисне на груди. Я прохопився ‒ аж то Гречин трясе мене за плече і показує вгору, підсвічуючи блимавкою. Щось схарапуджено тріпотіло над нашими головами, кидаючи ламкі тіні на стіни. Летючі миші! Звідки?
На ранок усе прояснилося. Моя нещасна плита провисла, оголивши шпару, через яку й пролізли кажани. Либонь, коли топтали оту плиту з глини, здогадався я, то в форму підсипали вівсяну солому. Тому вона й не розкололася, а провисла. Ми невідривно прилипли до неї очима.
«Тепер належить молитися, аби служник не підняв д'горі очі», ‒ молитовно промовив Гречин.
Але тюремники нічого не втямили, вони рідко піднімають голови до неба. Як, зрештою, й арештанти.
«Ти маєш рівно один день і одну ніч, ‒ жорстко, як ніколи, відтяв мій навчитель, коли острожник засилив замок на дверях із тамтого боку. ‒ День і ніч на те, аби здрулити плиту і вибратися через пролаз».
«Як? ‒ вискнув я, змірявши очима висоту в три людські зрости. ‒ Хіба я птиця чи миша з крильми?!»
«Ти ‒ чоловік. Твій розум і дух ‒ твої крила».
Що я міг на те сказати? Розум розумом, дух духом, а черево вимагало собі поживу вже. Я дістав камінець і двома кидками, пограйки, дістав кажанів. Ми спекли їх і з'їли вкупі з крихкими крильцями. М'ясо нагадувало смак дрібних рибок сікавиць, яких ми в дитинстві глушили при березі каменем об камінь.
«А тепер ‒ до діла! ‒ тріпнув він гривою і нахилився за чимось. ‒ Ти добрий стрілець і це тобі згодиться», ‒ підняв іржавий клинець. Той, що вчора ще вистромлявся вістрям зі стелі. Видати, провалився в шпарину, а може, й кажани помогли. Гречин розпанахав лахміття, оголивши ребра, стягнуті обкрутами шнурівки. Три роки тому я закинув її на залізку в цей склеп. А напилок тоді закинути не вдалося.
Старий розперезався, поклав мотузяний клубок біля цвяха, підняв очі на зрушену стелю: «Слово за тобою, криничаре. Правда, тут криниця не долі, а горі. І мої числа тут не зарадять. Лишень ‒ твій окомір і удача. Берися, хлопче, бо велика цінність на кону ‒ свобода. Ти її заслужив, а головне ‒ дозрів до неї».
Не знаю, який з мене криничар, але псів я в'язав і розв'язував на бігу, а було, що й на віддалі. З нудьги, а ще більше із жалощів я відкривав уночі кліті гачком на шворці, не підступаючи до стін псарні. І пси цілу ніч гарцювали собі на волі. Псарям діставалося від пана Лойка за недогляд… Але тут гачок не поможе, тут клинець має поцілити з підсічкою, як у меткого рибаря.
Я завузлив шнурок на залізку посередині й довго зважував на долоні. Це головне. Рука мусила звикнутися з ним, злютуватися, степлитися. Тоді вона видовжиться