Я знаю, що ти знаєш, що я знаю - Ірен Віталіївна Роздобудько
Оксана визирнула у вiкно, упевнилась, що Меджнун зник за хвiрткою, одягла фартух, гумовi рукавички i почала виставляти на тацю миючi засоби, якими наводила чистоту на сходах i в двох великих кiмнатах фрау Шульце. Це була взаємовигiдна умова перебування Оксани в помешканнi. По-перше, з вдячностi за старанну працю, хазяйка знайшла кiлька пристойних родин, в яких Оксана i працювала, по-друге, зменшила квартирну платню, вирахувавши iз загальної суми цiну Оксаниних послуг. Звiсно, цi умови були вигiднi перш за все самiй фрау: садiвнику, покоївцi чи прибиральницi i взагалi будь-якiй людинi зi сторони, довелося б платити вдвiчi чи втричi бiльше. Адже до вартостi їхнiх послуг входили податки, витрати на страхування працiвника та внесок до пенсiйного фонду. Якщо ж людина, котра займається господарством, проживає в тому ж будинку, податковi служби нiзащо не доведуть, що тут має мiсце використання найманої працi. Завжди можна сказати, що квартирант з доброти душевної взявся впорядкувати садок чи допомагає старiй панi вимити вiкна або розвiсити на них фiранки.
Уранiшнє прибирання в помешканнi забирало багато часу. В першi мiсяцi на це йшло години зо три. Тепер Оксана призвичаїлася все робити за пiвтори. Попервах не обходилося без курйозiв. Вона довго не могла второпати, в якого кольору контейнер викидати той чи iнший рiзновид смiття. Цiй мудрагелi вона вчилася з мiсяць, заглядаючи до шпаргалки, яку написала пiд диктовку фрау Шульце: до жовтих контейнерiв треба викидати лише пластик, до синiх — папiр, до зелених — «компост»: заварку, листя, лушпиння вiд овочiв. Усе, що не належить до цих трьох категорiй, скажiмо, старi колготки, розбитi чашки чи вмiст пилососа — потрапляє в чорнi контейнери. Окремим пунктом йшли спецiальнi контейнери для скла — вони також розподiлялися на три групи: для бiлого (молочнi пляшки та банки), коричневого (коньяк, пиво) i зеленого (вино), а також — баки для бляшанок. Тепер вона миттєво сортувала смiття — i їй це навiть подобалося.
Оксана пiдiйшла до дверей фрау Шульце i не встигла глянути на годинник — мало бути за п'ять хвилин на сьому — як пунктуальна стара панi сама вийшла до холу з фiлiжанкою кави. Пiд час прибирання вона завжди виходила i сiдала в холi, позираючи у вiкно, гортаючи газету i п'ючи мiцну каву.
Оксана привiталась i увiйшла до кiмнати. Робила все автоматично — старанно i чiтко. Кожна рiч мала стояти на своєму мiсцi. А речей i рiзних дрiбничок тут було багато — не дай Боже зачепити хоч одну! На нiчному столику стояла велика свiтлина покiйного чоловiка хазяйки — заможного ювелiра, завдяки якому фрау i має цей «маєток». Оксана зiтхнула i ввiмкнула пилосос...
Фрау Шульце пiдiйшла тихо i стала за її спиною в той момент, коли вона задивилась на великий портрет молодої жiнки, що висiв над лiжком. Довкола витонченого обличчя жiнки ореолом свiтилося бiляве волосся, в руках вона тримала червону троянду. I посмiхалась. Але посмiшка була сумною i не пасувала до виразу великих, дивного — «з золотинкою» — кольору очей. Оксана завжди задивлялася на цей портрет, вiн заворожував її ось цим своїм виразом — сумнi очi i нiби примусово розтягнутi в посмiшку вуста.
— Погана робота, чи не так? — сказала фрау Шульце. — Я її нiколи не любила. I ця квiтка в руках — вершина несмаку. Але так хотiв чоловiк.
Оксана здригнулася вiд несподiванки. Шанобливо обернулась:
— Ну що ви, фрау Шульце! Менi дуже подобається. Особливо очi. Вони у вас зовсiм не змiнилися...
— Гарна посмiшка при поганiй грi... — пробурмотiла стара.
Оксана знизала плечима i почала обмахувати фарфоровi дрiбнички пухнастою щiткою. Вона не любила, коли хазяйка спостерiгає за прибиранням — раптом зробить щось не так чи залишить пил у кутку пiдвiконня. Але фрау не йшла. Мабуть, захотiла потеревенити.
— А вам доводилось зберiгати посмiшку, коли життя програне? — запитала вона.
Оксана зупинилась i уважно поглянула на неї.
— Так, — сказала вона. — I дуже часто. Але звiдки ви знаєте, що так буває?
— Знаю. А ще знаю, що вам ще зарано почуватися в програшi.
Оксана здивовано подивилась на фрау — що вона може про неї знати?..
— Я почуваюсь нормально, — вiдповiла вона, продовжуючи обмахувати статуетки.
— Тодi вибачте. Не заважатиму вам.
Фрау вийшла, припадаючи на одну ногу. Оксана ще раз поглянула на портрет: що робить з людьми час! Невже колись i вона стане такою — немiчною, у зморшках, з купою болячок i спогадами, якi нiкому не потрiбнi. А головне — з цим вiчним «лiхтариком болю» i порожнечею в грудях. Оксана поглянула на себе в дзеркало, розтягнула вуста в посмiшку — i вираз її обличчя став подiбним до виразу жiночого обличчя на портретi. Так, ще рано почуватися в програшi. Ще є час...
Цього дня, прибравши в кiмнатах домовласницi, Оксана:
а) посортувала i винесла три вiдра використаного медичного причандалля гера Отто;
б) вiдскоблила пiдлогу пiд його лiжком вiд засохлої плями сечi — вочевидь, хворий не дочекався судна вiд племiнника, з яким мешкав;
в) вимила, змастила i перебинтувала ноги старого, рани на яких страшенно смердiли i сочилися бiлою рiдиною;
г) чотири рази прочитала йому «Послання до фiлiстимлян»;
д) зварила обiд i нагодувала ним гера Отто через катетер;
е) безрезультатно тричi висаджувала старого на судно, аж доки не зробила клiзму, на що старенький зреагував надто бурхливо: довелося знову перестеляти постiль i мити пiдлогу;
ж) випрала бiлизну, котра все одно утримувала запах старостi i мiазмiв...
Коли алфавiт вичерпався, пiшли самi «пункти», якi ще треба було виконати пiсля чергування у хворого:
1. Вигуляти собак фрау i гера Шумахер.
2. Забрати зi школи i приглянути за дiтьми фрау Монiки.
3. Купити i завезти продукти родинi Мюллерiв.
I нарештi — зайти на пошту i вiдправити переказ додому.
Останнiй пункт пiдсолоджував усю важкiсть i гiркоту сьогоднiшнього