Небо над Іраном ясне - Дмитро Анатолійович Жуков
- Я маленький був, але пам'ятаю його проникливий погляд, - розказав Масіх. - Він задає питання, а ти відчуваєш, що він знає все, і кажеш правду. Бувало, сидить, розмовляє і дивиться вниз, щоб не бентежити. Нас, онуків, любив, але зауважень його боялися, як вогню, особливо, коли справа стосувалася моральності. А так був уважний з кожним, як з близьким, і завжди знаходив потрібне слово, щоб переконати…
І раптом він задумався і додав:
- У жодній революції не було такого, щоб старий став вождем молодих!
Всупереч поширеній думці, імам ніколи не намагався принизити становище жінки в мусульманському суспільстві, абсолютно тверезо враховував фізіологію, ключову роль жінки в сім'ї, як матері і господині, а не вільної іграшки для покупних насолод, всіляко підтримуючи прагнення тих, хто хотів проявити себе в політичній і господарській сфері. З жінки і материнства для нього починалося все. "Перша школа дитини - материнські коліна", - говорив він.
У свою чергу, початкову школу він ставив вище університету. "Переваги та недоліки сягають корінням в школу, і ключі від благополуччя знаходяться у вчителів".
Більш того, ця думка розвивалася до вселенського значення. "Шляхом правильного виховання і освіти перетворюється весь світ". Але саме правильного, яке сіє добро. "Знання в злісному розумі більш згубне, ніж невігластво!", - вигукував він.
Але, безумовно, мірилом усього для нього був іслам, віра у всемогутність Бога. "Щастя і досконалість людини і суспільства залежить від дотримання божественних законів, викладених людству пророками. Людина деградує і гине через позбавлення своїх прав і підпорядкування іншим людським істотам." На цьому він будував свій політичний фундамент, борючись за демократію, проти шахської тиранії і панування міжнародного сіонізму.
Філософ, містик, правознавець, він уміло поєднував принципи логіки і філософії, як ісламської, так і західної, схиляючись до інтуїтивізму, заснованому на релігійних знаннях, але з підозрою ставився до лицемірного гностицизму. Про правові аспекти вже говорилося багато… Не завадить привести кілька його висловлювань про ісламське правління.
"Всякий факіх, діючий по диктаторськи, буде видалений з керівництва". "У той день, коли уряд стане на сторону жителів палаців, нам слід негайно вдарити в дзвін, хоронячи уряд і країну".
Звідси аскетизм, чаруюча переконаність і правдивість. Він вважав чудові думки всіх часів і народів своїми, хоча звинувачення в обскурантизмі чуються до цього дня, аж до висловів, що своєю революцією він нібито відкинув Іран на тисячу років назад.
* * *
Погляди Хомейні містять потенціал для змін і прийняття сучасності з її технічним прогресом, помірною рівністю, захистом прав особистості і соціальною демократією. Фундаменталізм відступає на другий план і богословські догми не виключають необхідності гнучкої політики. Під впливом імама Хомейні шиїзм, в основному споглядальний, який міцно тримався за традиційність, перетворився в бойову ідеологію, яка ні в чому не відступає від віри і в той же час визнає святкування робочого свята 1 травня, що зародилося на Заході.
Ісламській революції в Ірані вже присвятили багато праць філософи і соціологи різних, особливо англомовних, країн, щоразу підкреслюючи, що це попередні прикидки, оскільки дати точний аналіз не дозволяє їм лише поверхневе знайомство з історико-культурними основами іранського життя, що йде в дуже далеке минуле і ускладнене релігійно-етичними особливостями шиїтського напряму думок.
Одні відводять їй дуже скромне місце в потоці світової історії, інші ж кажуть, що наслідки її непередбачувані, оскільки мова йде про вплив на мільярд з гаком прихильників ісламу, який вдруге за час свого існування може зіграти роль всесвітньо-історичної сили.
Ісламська революція в Ірані, здійснена під керівництвом духовенства, тільки цим і нагадує Реформацію в Європі XVI століття, яка лише пристосовувала релігійні інститути до нових способів ведення господарства, не змінюючи монархічного правління, за винятком короткочасної тиранії Кальвіна в Женеві і Джона Нокса в Шотландії.
Особистість і роль імама Хомейні можна оцінити в порівнянні його з вождями великих революцій, які змінювали обличчя світу. Діячі Французької революції керувалися "суспільним договором", що виник лише в добу Просвітництва, насправді будучи бунтарями, морально нечистими, антирелігійно налаштованими і належали, здебільшого, до таємних масонських організацій. Піднесені до вершин влади стихійним вибухом гніву беззбройних міщан, вони являли собою скопище або бузувірів-честолюбців, або кар'єристів-користолюбців, які безжально пожирали один одного, і ідеалістів, які повірили у високі цілі революції.
Лютнева революція в Росії, очолювана лібералами, яких у жовтні 1917 року змели революційні маси, підбурювані синками єврейських багатіїв і шинкарів, розпалила класову ненависть в ім'я сина рабина Маркса. У тому ж році зародилася держава Ізраїль, яку в петроградській газеті "Єврейський тиждень" вітали, як "метрополію для наших колоній". Нацькувавши і винищивши кілька десятків мільйонів людей, вожді стали пожирати і один одного, поки їх не перехитрив грузин Сталін, який встановив порядок, особисту диктатуру і… державний капіталізм, який, не давав нікому пискнути, дер по три шкури з робітників і перетворив селян на кріпаків. І все-таки це була імперія, яка вигравала війни, будувала заводи, підтримувала фундаментальну науку… "Торжество марксистсько-ленінської політики", система розподілу благ, дріб'язкова регламентація всього і вся, що доходила до дурості, привели країну до майже повного воцаріння безбожництва, подвійної моралі і моральної розбещеності, зробивши її легкою здобиччю колишньої комуністичної номенклатури, яка пішла на службу банкірам і міністрам, ставленикам міжнародного сіонізму, знищила економіку, армію, науку, нахабно пограбувала населення і поклала на свої закордонні рахунки близько чотирьохсот мільярдів доларів. Якщо, за статистикою, наше населення через зубожіння і почуття безвихідності, на півтори мільйони, то, мабуть, не гіршим доказом цінності ідей імама Хомейні можна вважати, що в Ірані населення з 36 мільйонів чоловік в передреволюційний рік збільшилося до 62 мільйонів, і, за прогнозом ООН, до 2000 року складе 65 мільйонів.
Ось тут варто було би згадати "Перські листи" Шарля Монтеск'є, який разом з Вольтером відкрив століття французького Просвітництва, що призвели до революції. У них він стверджував, що "вигода окремих осіб завжди полягає у вигоді громади". Але не будемо захоплюватися багатьма ідеями "Перських листів", згадаємо його роздуми про плодючість нації, про те, що "народ, чисельність якого падає нижче відомого рівня, животіє потім в такому