Історія повертається. Світ після 11 вересня і відродження Заходу - Йошка Фішер
Це класичне визначення держави Новітнього часу, як воно виникло в Європі у кривавому хаосі релігійних воєн XVI і XVII століття[94], засноване, отже, на єдиній центральній владі, що контролює територію і людей, які на ній живуть, на інтересі цієї владі до самозбереження і до розширення своєї сили[95]. Відповідно, будь-яке визначення безпеки має виходити з цих основних чинників, тобто забезпечення контролю над власною територією. Тим-то і питання кордону — найпікантніший і найнебезпечніший предмет міжнародної політики[96], бо на кордоні держав зазвичай починається і закінчується їхня сила. Цей кордон доводиться переступати тому, хто зважується на воєнний напад, і цей кордон випадає пересувати тому, хто прагне змінити або й цілком перевернути баланс сил між державами.
Валюту сили держави міняють у першу чергу на кордоні між двома суверенами. Цей обмін виражається втратою і зискуванням сили, тому кордони між державами приховували і приховують таку значну вибухову силу з політичного погляду. На кордоні як правило відразу відчуваються загибель і занепад сили. Майже п'ять десятиліть кордон між Східною і Західною Німеччиною та Берліном був небезпечною для життя дійсністю, доки ця межа і всі її жахи через руйнацію НДР і Совєтського Союзу неначе поринули в нічну темряву. І в палестино-ізраїльському конфлікті йшлося насамперед про територію, отже і про проблеми кордонів, як і в Кашмірі, на Південному та на Північному Кавказі, у Західній Сахарі і в багатьох інших конфліктах сучасності.
На кордоні між суверенними державами випробовується дієвість центральної влади, тобто її здатність до контролю, отже класичне визначення національної безпеки прагне гарантії або зсунення кордону собі на користь. Усе, що гарантує центральній владі держави можливість контролювати свою територію, визначається як безпека, а все, що на неї важить, відповідно, — як загроза. Це класичне визначення держави, яке, щоправда, надається до описання складної реальності державної системи в XXI столітті хіба що дуже обмежено.
Як сучасна держава, так і система держав сучасної доби — це діти Європи. Тут, у Європі, вони вперше в людській історії були задумані і втілені, і на теренах Старого Світу ця система пережила злети і найсерйозніші кризи аж до двох найбільших європейських війн XX століття за одноосібне панування, які виросли у світові і зумовили принципову зміну розподілу сил у міжнародній системі держав. Паралельно зі здійсненням європейської національної держави в наш час і далі існували великі транснаціональні імперії, що сягали корінням ще досучасної доби, зокрема, імперія Габсбургів, Османська імперія і Священна Німецька імперія, а проте доля старої німецької імперії аж до її остаточного розпаду 1806 року довела, що принаймні у XVIII столітті територіальні держави завдяки централізації влади в суверенній державі стали панівним і дедалі впливовішим чинником у Європі.
Європейська система держав, як вона піднеслася на підвалинах територіальних держав у світлі Тридцятилітньої війни і Вестфальського миру 1648 року