Конституція України. Науково-практичний коментар - Колектив авторів
По-перше, обмежується час виконання повноважень, оскільки закріплюється, що Прем’єр-міністр може виконувати обов’язки глави держави тільки в період до обрання і вступу на пост нового Президента України. Прем’єр-міністр приступає до виконання повноважень Президента України з моменту, який залежить від підстав дострокового припинення повноважень глави держави: 1) з моменту набуття чинності відставки Президента України, тобто з моменту проголошення заяви про відставку на засіданні Верховної Ради України; 2) з моменту прийняття Верховною Радою України рішення про неможливість виконання Президентом своїх повноважень за станом здоров’я; 3) з моменту прийняття Верховною Радою України рішення про усунення Президента України з поста в порядку імпічменту; 4) з моменту встановлення факту смерті особи, що обіймала пост Президента України.
Прем’єр-міністр припиняє виконувати повноваження глави держави з моменту вступу на пост нового Президента України, тобто з моменту складення ним присяги народові на засіданні Верховної Ради України. Глава держави, обраний на позачергових виборах, складає присягу в п’ятиденний строк після офіційного оголошення результатів виборів.
По-друге, наголошується, що дострокове припинення повноважень Президента повинно бути здійснене відповідно до статей 108,109, 110, 111 Конституції України, тобто обов’язково повинна бути чітко дотримана конституційна процедура дострокового припинення повноважень глави держави щодо кожного випадку.
По-третє, перелік підстав, коли виконання обов’язків Президента України покладається на Прем’єр-міністра України, є вичерпним. Тобто в усіх інших випадках (перебування Президента у відпустці, на лікуванні, з візитами за кордоном) тимчасове виконання президентських повноважень на Прем’єр-міністра не покладається. Не передбачається така можливість і в інших екстраординарних випадках, наприклад при незаконній ізоляції глави держави, зникненні його безвісти.
Відсутність у коментованій статті вказівки на процедуру юридичного оформлення початку й закінчення періоду тимчасового виконання обов’язків є свідченням того, що Прем’єр-міністр здійснює їх безпосередньо за Конституцією та їх виконання не потребує санкціонування з боку Верховної Ради України.
За змістом коментованої статті у разі дострокового припинення повноважень Президента України Прем’єр-міністр стає не новим главою держави, а лише тимчасово виконуючим його повноваження, і то в обмеженому обсязі, тобто можна говорити про те, що у випадку вакантності посади глави держави на підставах, передбачених статтями 108—111 Конституції України, Прем’єр-міністр України поєднує статус глави уряду зі статусом квазі- Президента України. Перехід обов’язків глави держави до Прем’єр-міністра України не є підставою для складення повноважень Кабінетом Міністрів України та головами місцевих державних адміністрацій.
Оскільки Прем’єр-міністр України, який виконує обов’язки Президента України, не отримує мандат довіри від народу, а приступає до виконання президентських обов’язків автоматично безпосередньо на основі Конституції, то обсяг його компетенції як глави держави є суттєво обмеженим. Коментована стаття містить чіткий перелік повноважень, які Прем’єр-міністр, що виконує обов’язки Президента України, не може здійснювати. Зокрема він не може: звертатися з посланнями до народу та зі щорічними й позачерговими посланнями до Верховної Ради України про внутрішнє і зовнішнє становище України; призначати всеукраїнський референдум щодо змін Конституції України відповідно до ст. 156 Конституції, проголошувати всеукраїнський референдум за народною ініціативою; припиняти повноваження Верховної Ради України, якщо протягом 30 днів однієї чергової сесії пленарні засідання не можуть розпочатися; призначати членів Кабінету Міністрів України, керівників інших центральних органів виконавчої влади, а також голів місцевих державних адміністрацій та припиняти їхні повноваження на цих посадах; призначати за згодою Верховної Ради України на посаду Генерального прокурора України та звільняти його з посади; призначати половину складу Ради Національного банку України; призначати на посади та звільняти з посад за згодою Верховної Ради України Голову Антимонопольного комітету України, Голову Фонду державного майна України, Голову Державного комітету телебачення і радіомовлення України; створювати, реорганізовувати та ліквідовувати міністерства та інші центральні органи виконавчої влади; скасовувати акти Кабінету Міністрів України та акти Ради міністрів Автономної Республіки Крим; призначати третину складу Конституційного Суду України; нагороджувати державними нагородами; встановлювати президентські відзнаки та нагороджувати ними; здійснювати помилування. Зазначений перелік обмежень є вичерпним.
Розділ VI Кабінет Міністрів України. Інші органи виконавчої влади
Стаття 113.
Кабінет Міністрів України є вищим органом у системі органів виконавчої влади.
Кабінет Міністрів України відповідальний перед Президентом України та підконтрольний і підзвітний Верховній Раді України у межах, передбачених у статтях 85, 87 Конституції України.
Кабінет Міністрів України у своїй діяльності керується Конституцією і законами України, актами Президента України.
У коментованій статті визначається статус Кабінету Міністрів України в системі органів виконавчої влади, правові засади діяльності та відносини з Президентом і Верховною Радою України.
Кабінет Міністрів України є вищим органом у системі органів виконавчої влади, який здійснює виконавчу владу безпосередньо, через центральні органи виконавчої влади, Раду міністрів Автономної Республіки Крим і місцеві державні адміністрації, спрямовує та координує діяльність цих органів.
Він є колегіальним органом і здійснює свої повноваження шляхом прийняття рішень на засіданнях.
Свою діяльність Кабінет Міністрів України планує на основі та на виконання Програми діяльності Кабінету Міністрів України.
Підтвердженням статусу Кабінету Міністрів України як вищого органу в системі органів виконавчої влади є коло завдань, визначених у положеннях ст. 116 Конституції України, зокрема, де йдеться про забезпечення державного суверенітету і економічної самостійності України, здійснення внутрішньої і зовнішньої політики держави; забезпечення проведення фінансової, цінової, інвестиційної та податкової політики, а також забезпечення політики в інших сферах суспільних відносин; організацію і забезпечення зовнішньоекономічної діяльності України, митної справи, спрямування і координацію роботи міністерств, інших органів виконавчої влади.
Відносини між виконавчою владою і, зокрема, Кабінетом Міністрів України і Президентом України регулюються ст. 106 Конституції України. Президент України призначає за згодою Верховної Ради України Прем’єр-міністра України, припиняє повноваження Прем’єр-міністра України та приймає рішення про його відставку. Відповідно до п. 1 ст. 14 Закону України «Про Кабінет Міністрів України» Президент України має право прийняти рішення про відставку Кабінету Міністрів України, тобто питання відповідальності Кабінету Міністрів України перед Президентом України має політичний характер і може вирішуватися шляхом прийняття рішення про відставку. При цьому Прем’єр-міністр України зобов’язаний подати Президенту України заяву про відставку Кабінету Міністрів України у день прийняття рішення Президентом України.
Верховна Рада України, відповідно до ст. 87 Конституції України, за пропозицією не менше як однієї третини народних депутатів України від її конституційного складу може також розглянути питання про відповідальність Кабінету Міністрів України та прийняти резолюцію