Науково-практичний коментар Кримінально-виконавчого кодексу України - Колектив авторів
1. Контроль за поведінкою осіб, звільнених від відбування покарання з випробуванням, протягом іспитового строку здійснюється кримінально-виконавчою інспекцією за місцем проживання засудженого, а стосовно військовослужбовців — командирами військових частин.
2. Проведення індивідуально-профілактичної роботи із засудженими, звільненими від відбування покарання з випробуванням, за місцем проживання покладається на органи внутрішніх справ. До цієї роботи можуть залучатися працівники органів державної влади, органів місцевого самоврядування, а також об’єднання громадян, релігійні та благодійні організації.
1. Про зміст поняття «контроль за поведінкою» та його форми див. коментар до ст. 160 КВК України.
2. До осіб, звільнених від відбування покарання з випробуванням, належать засуджені, щодо яких застосовані вимоги статей 75—79 КК України.
Звільнення від відбування покарання з випробуванням полягає у звільненні засудженого від відбування вказаного у законі основного покарання за умови, якщо він протягом визначеного судом іспитового строку не вчинить нового злочину і виконає покладені на нього обов’язки.
3. Іспитовий строк — це певний проміжок часу, протягом якого здійснюється контроль за засудженим і останній під загрозою реального відбування призначеного покарання зобов’язаний виконувати покладені на нього обов’язки та інші умови випробування.
Відповідно до ч. 3 ст. 75 КК України, іспитовий строк встановлюється судом тривалістю від одного до трьох років, а щодо звільнених від відбування покарання з випробуванням вагітних жінок, які мають дітей віком до семи років, — у межах строку, на який згідно із законом жінку може бути звільнено від роботи у зв’язку з вагітністю, пологами і до досягнення дитиною семирічного віку (ч. 1 ст. 79 КК). Іспитовий строк у цьому разі встановлюється на термін, що визначений у ст. 179 КЗпПУ.
4. Про правовий статус кримінально-виконавчих інспекцій, їх функції і повноваження див. коментар до ст. 13 КВК України.
5. Про зміст понять «військовослужбовці» та «командири військових частин» див. коментар до статей 14, 17 КВК України.
6. Форми і зміст контролю за поведінкою осіб, звільнених від відбування покарання з випробуванням, визначені у Законі та в Інструкції про порядок виконання покарань, не пов’язаних з позбавленням волі (див. коментар до статей 13,31,36,41 КВК).
7. Про поняття «індивідуально-профілактична робота із засудженими» див. коментар до статей 30, 36, 41 КВК України.
8. Про зміст поняття «місце проживання» див. коментар до ст. 161 КВК України.
9. Відповідно до ст. 6 Конституції України, державна влада здійснюється органами законодавчої, виконавчої та судової влади. Виходячи з буквального змісту ч. 2 статті, що коментується, до проведення індивідуально-профілактичної роботи із засудженими, звільненими від відбування покарання з випробуванням, можуть залучатися працівники органів усіх зазначених гілок державної влади. Найбільш поширеною в цьому напрямку на практиці є діяльність відповідних служб (відділів тощо) місцевих державних адміністрацій (служб у справах неповнолітніх, центрів зайнятості, центрів соціальних служб для молоді тощо).
Як зазначено у зв’язку з цим у п. 5 ч. 2 ст. 18 Закону України від 23 червня 2005 р. «Про Державну кримінально-виконавчу службу України», посадові та службові особи органів і установ виконання покарань мають право одержувати безперешкодно від підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності і об’єднань громадян відомості, матеріали та іншу допомогу, необхідні для виконання покладених на них завдань. У цьому напрямку ДКВС взаємодіє з органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями відповідно до законодавства (ст. 5 Закону).
10. Правова природа органів місцевого самоврядування визначена в розділі ХІ Конституції України та Законі України від 21 травня 1997 р. «Про місцеве самоврядування в Україні».
11. Про діяльність об’єднання громадян див. коментар до ст. 160 КВК України.
Об’єднання громадян — добровільне громадське формування, створене на основі єдності інтересів для спільної реалізації громадянами своїх прав і свобод. Правовою основою діяльності об’єднань громадян є Конституція України (статті 36—37) та Закон України «Про об’єднання громадян».
12. Одним із видів об’єднань громадян є релігійні та благодійні організації.
Відповідно до чинного законодавства України, релігійні організації — це організації, що утворені в Україні з метою задоволення релігійних потреб громадян сповідувати й поширювати віру і діють відповідно до своєї ієрархічної та інституційної структури, обирають, призначають і замінюють згідно зі своїми статутами (положеннями).
Благодійна організація — недержавна організація, головною метою діяльності якої є здійснення благодійної діяльності в інтересах суспільства або окремих категорій осіб. Порядок створення, реєстрації та діяльності благодійних організацій регулюється Законом України «Про благодійництво та благодійні організації».
Стаття 164. Порядок здійснення контролю за поведінкою осіб, звільнених від відбування покарання з випробуванням1. Кримінально-виконавча інспекція веде персональний облік засуджених протягом іспитового строку, спільно з органами внутрішніх справ та відповідними громадськими формуваннями проводить індивідуально-профілактичну роботу із засудженими та контролює додержання ними громадського порядку і виконання обов’язків, покладених на них судом; вносить подання органу внутрішніх справ щодо здійснення приводу засуджених, які не з’явилися за викликом до кримінально-виконавчої інспекції; організовує початковий розшук засуджених, місцезнаходження яких невідоме, та надсилає матеріали до органів внутрішніх справ для оголошення розшуку таких засуджених.
2. У разі призову засудженого на строкову військову службу до військового комісаріату надсилається копія вироку, а в необхідних випадках до неї додаються інші документи, які потрібні для здійснення контролю за поведінкою засудженого за місцем проходження служби.
3. Звільнені від відбування покарання з випробуванням зобов’язані: виконувати обов’язки, які покладені на них судом; повідомляти інспекцію про зміну місця