Конституція України. Науково-практичний коментар - Колектив авторів
Права Уповноваженого отримують своє логічне продовження в його законодавчо визначених обов’язках. Згідно зі ст. 14 Закону України «Про Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини» він зобов’язаний додержуватися чинного законодавства, охоронюваних законом інтересів людини і громадянина. Уповноважений також зобов’язаний зберігати конфіденційну інформацію як під час своєї каденції, так і по її закінченні. Він, зокрема, не може розголошувати отримані відомості про особисте життя заявника та інших причетних до заяви осіб. Розголошення відповідних відомостей має своїм наслідком юридичну відповідальність Уповноваженого.
Установлені Конституцією та законами України повноваження щодо здійснення парламентського контролю за додержанням прав і свобод людини в Україні Уповноважений реалізує у встановлених юридичних формах. Пріоритетними з них є акти реагування Уповноваженого, які у свою чергу поділяються на: 1) конституційне подання Уповноваженого — акт реагування до Конституційного Суду України щодо вирішення питання про конституційність закону України чи іншого правового акта Верховної Ради України, акта Президента України і Кабінету Міністрів України, правового акта АР Крим; офіційного тлумачення Конституції та законів України; 2) подання Уповноваженого — акт, який вноситься Уповноваженим до органів державної влади й органів місцевого самоврядування, об’єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності їх посадовим і службовим особам для вжиття відповідних заходів у місячний строк щодо усунення виявлених порушень прав і свобод людини.
Однією з форм діяльності Уповноваженого є розгляд звернень, які здійснюються ним відповідно до Закону України «Про звернення громадян України». При розгляді звернень Уповноважений відкриває провадження у справі про порушення прав і свобод людини і громадянина; роз’яснює заходи, що їх має вжити особа, яка подала звернення; направляє звернення за належністю в орган, до компетенції якого належить розгляд справи; умотивовано відмовляє в розгляді звернення. Оскільки Уповноважений здійснює позасудовий захист прав і свобод людини, то він не розглядає тих звернень, що знаходяться на розгляді суду, та зупиняє розпочатий розгляд звернення, якщо заінтересована особа подала позов, заяву, або скаргу до суду.
Важливою формою діяльності Уповноваженого є його щорічні та спеціальні доповіді, за якими Верховна Рада України приймає відповідні постанови. Щорічна доповідь Уповноваженого «Стан дотримання та захисту прав і свобод людини в Україні» (іноді ця доповідь має додаткову уточнюючу назву) представляється Уповноваженим Верховній Раді України в першому кварталі кожного року. Вона містить положення про дотримання прав і свобод людини і громадянина в Україні органами державної влади й органами місцевого самоврядування, об’єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності та їх посадовими і службовими особами, які порушили своїми діями чи бездіяльністю права та свободи громадян, щодо яких Уповноважений вживав необхідних заходів за результатами перевірок, а також висновки і рекомендації, спрямовані на поліпшення забезпечення прав і свобод людини в Україні.
За необхідності Уповноважений може представити в парламенті спеціальну доповідь з окремих питань додержання прав і свобод людини і громадянина. Так, остання спеціальна доповідь Уповноваженого «Стан дотримання Україною Європейських стандартів з прав і свобод людини» була представлена парламенту в 2010 р. з нагоди 60-ї річниці Європейської конвенції з прав людини і стосувалася стану імплементації її положень у законодавчу, правозастосовну та правозахисну практику України.
Ще однією формою діяльності Уповноваженого є його участь у підготовці доповідей з прав людини, які подаються Україною до міжнародних організацій відповідно до вимог чинних міжнародних договорів України.
Очевидно, що ефективність діяльності Уповноваженого обумовлюється рівнем її організації. У силу цього відповідним питанням присвячено розділ III «Організація діяльності Уповноваженого» Закону України «Про Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини». Так, дня забезпечення діяльності Уповноваженого утворюється секретаріат, завдання, функції, повноваження та структура якого затверджені Положенням про секретаріат Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, затвердженим Уповноваженим 19 липня 2005 р. Уповноважений також має право призначати своїх представників, правовий статус яких визначено Положенням про представника Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, затвердженим Уповноваженим 19 липня 2005 р. Згідно з Положенням представник здійснює свою діяльність за дорученням Уповноваженого в межах делегованих йому повноважень, визначених Положенням про представника, та (або) окремим мандатом, виданим Уповноваженим, і підпорядковується безпосередньо Уповноваженому та діє незалежно від інших державних органів, їх посадових і службових осіб.
Задля ефективного здійснення Уповноваженим парламентського контролю за додержанням прав людини в Україні чинне законодавство встановлює систему загальних, особистих, організаційно-правових, фінансових і матеріально-технічних гарантій його діяльності. Загальні гарантії діяльності Уповноваженого полягають у забезпеченні його