Архiтектурна фантазiя - Василь Павлович Бережний
- Дивно, але чомусь не прищепилися свайнi i плавучi мiста, - сказала Єва, - мiста у виглядi мостiв через протоки, як-то Ла-Манш, пiдвiснi будинки. Натомiсть почали освоювати крижаний континент. Мовляв, треба вивiльнити продуктивнi землi...
- Може бути, цьому сприяв розвиток науки i технiки, - зауважив Тао. Вони вийшли через другу щiлину i знову опинилися на проспектi фонтанiв.Тут, я бачу, все таке вигадливе...
- Та, звичайно, без високого рiвня технологiї змонтувати в крижанiй товщi гiгантську машину для життя було б неможливо... - Єва поглянула на хлопця, осмiхнулась. - В архiвах Крiотауна я вивудила дещо цiкаве. Пiонером i ентузiастом забудови Антарктиди був архiтектор, що користувався мiнусовою дiоптрiєю.
- Що це означає?
- А те, що вiн був короткозорим, ну, бачив недалеко, розумiєш? Для нього простiр - бiласта пляма. Хiба така людина могла душею вбирати, всотувати синю далечiнь, хорали лiсу i неба? I оцей чоловiчок дав iмпульс...
Тао слухав уважно, не перебиваючи, а Єва з пристрастю доводила, що могли бути iншi вирiшення, що користуватися внутрiшнiм теплом Землi можна й на зелених материках, що, хоча компактнiсть заселення економiчно вигiднiша, людство добре забезпечене натуральними продуктами, - цей проект має бiльше мiнусiв, анiж плюсiв, i. найбiльша вада - вiдрив вiд Природи, iзоляцiя в крижанiй шкаралупi. А вiдриватись вiд Природи, вiдгороджуватись вiд неї пластиками, жити оранжерейно - це значить спотворювати нормальний процес еволюцiї... Вона ратує за повернення до Природи - пiд справжнi дощi, справжнє Сонце i вiтер! Це просто нонсенс: електроннi пристрої i механiзми, що займаються сiльським господарством, рибальством, перебувають у кращих природних умовах, анiж люди!
- Тут поганi умови? - спитав Тао.
- Нi, умови тут оптимальнi. Це велетенський дiм для всiх разом i кожного зокрема. Але зрозумiй, це ж соти, красивенькi теплицi! Iлюзiя неба, краєвиду...
- Бачу - ростуть дерева, - змахнув рукою Тао.
- Якби ж то росли... - зiтхнула Єва. - Вони завжди однаковi - i восени, i весною. Пластикове листя не росте, не жовтiє i не опадає. I навiть свiтловi ефекти не можуть оживити цих макетiв.
- Пташки! - скрикнув Тао.- Чую - спiвають!
- То запис... - Єва прихилилась до свого Адама, мрiйливо, упiвголоса мовила: - Ми з тобою житимемо на лонi Природи! Там, де справжнi тополi, справжнi пташинi спiви, так? - I, не ждучи вiдповiдi, продовжувала: - Це буде початок нової ери - Повернення!
Вона мало не затанцювала з радостi. Повернення! I її, земної, i його, фiлiйця. Дуже влучне слово - Повернення. А головне - початок нової ери.
Тао стримано усмiхався i ствердно кивав головою. її радiсть передалася йому, вона це вiдчувала i сипала словами, наче засiвала благодатну ниву.
- Хiба ж не на моєму боцi правда? А нiхто з друзiв не пiшов за мною... Це просто щастя, що я зустрiла тебе!
Знайомство з Крiотауном продовжувалось доти, доки вони не потомилися. Смачно попоївши в чудово iлюмiнованiй їдальнi, де страви подає безшумний конвейєр, що рухається уздовж столiв, нашi молодята вiдвiдали затишний гiпнотеатр, в якому протягом п'яти хвилин сприйняли довжелезну iсторично-художню програму. На Тао цей театр справив ще бiльше враження, нiж Музей Архiтектури. Як тiльки вiн - за допомогою Єви, звичайно, - надiв навушники i натиснув кнопку обраної програми, гучна музика раптово наповнила вуха, потiм вiн став свiдком iсторичних подiй сивої давнини... I все було таке реальне, таке захоплююче, що вiн вiдчув себе землянином. Особливо зворушили його емоцiї молодого Тiберiя, що мусив, за велiнням iмператора Августа, покинути кохану дружину Вiпсанiю i взяти шлюб з його донькою Юлiєю. У цього мужнього чоловiка заблищали сльози на очах, сльози розпачу. А випадкова зустрiч Тiберiя з Вiпсанiєю на вулицi в Римi! Останнє побачення двох люблячих душ...
- Якi живi сцени стародавнього Риму! - вигукнув Тао, коли вони вийшли на осяйний проспект. - Завжди пам'ятаю, - торкнувся долонею свого чола.
- А я не вмикала. Дала волю своїй фантазiї...
- Що ж ти була уявляти?
Єва усмiхнулась:
- Не "була уявляти", а просто - уявляла. Я уявляла, Адаме, майбутнi осяйнi мiста на морських, рiчкових i озерних берегах, у горах, на пiщаних островах... Простiр, куди не глянь, над головою справжнє небо. I повiтря без рецепта...
В її грудному голосi було стiльки мрiйливостi, захоплення, що й Тао почав мрiяти разом з нею. Скiльки архiтектурних iдей виникло, поки вони iшли переходами, стояли на рухомих тротуарах, сидiли бiля ставка. Особливо фантазувала Єва. Тут були i велетенськi мiста-пiрамiди, якi можна споруджувати на мiлководних акваторiях, мiста-гори в гiрських мiсцевостях, висячi мiста над рiчками, мiста-веретена кiлометрової висоти... Ну, звичайно, бажаючi можуть лишатися i в Крiотаунi, можна ще спорудити Крiополiс у гренландськiй кризi...
- А вже був Центрум, - сказав Тао. - Сахара. Там жив великий народ атланти, нашi предки. Мiсто-конус, тераси обкручували...
- Оповивали, - поправила Єва.
- Так, оповивали, а на терасах - сади. Кожен мав сад!
- I такий проект наша цивiлiзацiя здужає втiлити. Але треба поспiшати, бо буде запiзно.
- Чому?
- Я боюся, що рiд людський перетвориться на рiд оранжерейний...
Тао хитнув головою:
- Така людина, як ти, юна Мати, може бути творець завжди.
- I будемо! Ми з тобою будемо!
Все в