Українська література » » 10 успішних компаній. Нова якість підприємництва в Україні - Олег Криштопа

10 успішних компаній. Нова якість підприємництва в Україні - Олег Криштопа

---
Читаємо онлайн 10 успішних компаній. Нова якість підприємництва в Україні - Олег Криштопа
пощастило більше, бо він погано слухав учителів. Звиклі лише до свого матеріалу — прикарпатської глини, — вчителі розказували учням постулати, які виявилися геть непридатними, коли з економічних міркувань довелося змінити глину на іншу — зі Слов’янська.

Тож і Антонові, і Богданові довелося вчитися практично з нуля. Методом наукового тику — тобто проб і помилок. Врешті, саме так робляться й відкриття. Після всіх експериментів Микитюки навчилися випалювати свої вироби за 5 годин. Технологи як з України, так і з Польщі тільки руками розводять, бо їх вчили, що цей процес має займати мінімум 12 годин.

 

СЕКРЕТИ УСПІХУ: ЗАВЖДИ ПРОБУВАТИ ЩОСЬ НОВЕ

Простий і зрозумілий сайт, активність у соцмережах та сарафанне радіо дуже швидко зробили «TapLap» популярною керамікою. Їхні вироби замовляють ресторани і крамниці Львова, Києва, Харкова, Дніпра, Одеси. А нещодавно прийшли замовлення і з-за кордону. Останнє — викликає в мене усмішку: фонтан для котів. Керамічна мисочка, в якій кріпиться невелике підвищення. Всередині міні-помпа, завдяки якій вода постійно циркулює. Так у котиків завжди свіжа, збагачена киснем вода. Для України — витребенька, на Заході — писк моди.

 

СЕКРЕТИ УСПІХУ: КЛІЄНТООРІЄНТОВАНІСТЬ

Тож у «Покутської кераміки» два основні напрямки: класична етнокераміка і глазуровані вироби «TapLap». Перша популярніша на Заході України та в Києві, друга — переважно у великих містах безвідносно до регіону. Втім, різниця не тільки у зовнішньому вигляді, а й у ціні. Звичайне «молочне» горнятко коштує 30 гривень. Його може дозволити собі кожен. А от таке ж, але глазуроване — уже під 200 гривень. Погодьтеся, трохи інший ціновий сегмент. Під споживача доводиться підлаштовуватися. Наприклад, одна з мереж ресторанів замовила тарілки. Показали прообраз, який знайшли в інтернеті, й запитали: чи можете таке зробити? Спробували — вийшло.

 

ДЕСЯТЬ ТИСЯЧ ВИРОБІВ У МІСЯЦЬ: БАГАТО ЧИ МАЛО?

Коли на початках своєї роботи Микитюки могли зробити і продати кілька десятків виробів за місяць, то зараз обсяги зовсім інші: десять тисяч одиниць! Але рости далі — складно.

— У нас все досить кустарно, — зізнається Богдан.

Замовник фонтанів для котів хоче, щоб «Покутська кераміка» виробляла тисячу таких виробів у місяць. Це вже складно. Не вистачає ні ресурсів, ні обладнання.

Одна з проблем — саморобні печі. Заводська піч коштує приблизно двадцять п’ять тисяч євро. А Микитюки спромоглися зробити самі щось подібне за чотирнадцять тисяч гривень. У п’ятдесят разів дешевше! Але при цьому все ж є падіння і якості, і швидкості роботи.

— Це все одно що вдома сам собі взяв і склав машину, — сміється Богдан. — Є чотири колеса, мотор, їде, але, звісно, заводська краще.

Керамічне обладнання дуже дороге. Наприклад, гіпсові форми. Ті самі, що і в стоматологів.

Микитюки поволі з аматорів перетворюються на професіоналів. Їздять за досвідом у Європу, вчаться на ходу.

 

КОНКУРЕНЦІЯ

Конкуренція — є! Принаймні так стверджує Богдан Микитюк. Щоправда, головне її джерело — за тисячу кілометрів. У Слов’янську. Один із майстрів, який працював у «Покутській кераміці», сам родом звідти, оповідав, що раніше в місті на Донеччині ледь не в кожному дворі займалися гончарством. Аж на такому рівні традиції не збереглися, але Слов’янськ і досі виготовляє велику кількість керамічних виробів. А от саме на Заході України великих виробників нема. Поодинокі майстри-кустарники. І все. Тож ніша майже незайнята.

 

«БІРЮЗОВА КОМПАНІЯ»

— А яка форма організації підприємства? — питаю я в Михайла Микитюка.

— Чи чули ви про «бірюзові компанії»? — відповідає він питанням на питання.

— Ні...

— Це ідея самоуправління.

«Бірюзові компанії», вони ж — організації майбутнього, вперше згадано в книжці Фредеріка Лалу 2014 року. Озираючись у минуле, він наводить 5 типів організацій: імпульсивна (вовча зграя), конформістська (армія або церква), конкурентна (машина), плюралістична (сім’я) й еволюційна (живий організм). Саме останні, мовляв, і є організаціями майбутнього. Їхня основна особливість — це самоорганізація. «Бірюзові компанії» перейшли від «пірамід» до «мереж». Від жорстких ієрархій з контролем керівника до розподіленої структури і роботи в командах. Співробітники сприймаються як особистості, а не інструменти. Не люди підлаштовуються під інструкції, а навпаки. Врешті, місія таких компаній не є чимось незмінним, нав’язаним згори, а визначається самим персоналом компанії.

Такі компанії вже існують у світі. Найвідоміший приклад — американська «Patagonia», яка виробляє альпіністське спорядження. Звісно, у теорії Лалу є і критики, які називають її утопічною та навіть комуністичною. Однак саме на таку модель компанії орієнтується «Покутська кераміка». Причому без утопічних уявлень.

 

БЕЗ ПОДАТКОВОЇ

Відгуки про книгу 10 успішних компаній. Нова якість підприємництва в Україні - Олег Криштопа (0)
Ваше ім'я:
Ваш E-Mail: