Фламандська дошка - Артуро Перес-Реверте
— Або це, або нічого. «Сотбі» та «Крісті» недалеко шукати, вони аж завиють від радощів, маючи шанс заволодіти ван Гюйсом. Тут уже все або нічого.
— А власник? Раптом твій старигань має свою думку щодо цього? Може, він захоче вести справу з «Клеймором» напряму або через інших посередників?
Менчу хитро посміхнулася.
— Захоче, та не зможе. Він підписав мені папірця, — вона вказала на свою міні-спідницю, яка щедро відкривала всім бажаючим ноги в темних панчохах. — До того ж, як бачиш, я вбралася, наче на битву. — Я або укоськаю дона Мануеля, або піду в черниці. — Вона закинула ногу на ногу, тоді поміняла їх місцями, відсалютувавши в такий спосіб на честь присутніх мужчин, які були свідками видовища, мовби хотіла перевірити справлене враження, і задоволена повернулася до свого коктейлю. — Що ж до тебе…
— Я хочу півтора відсотки від твоїх семи з половиною.
Менчу гаряче запротестувала.
— Це ж ціла купа грошей! — обурилася вона. — У три чи чотири рази більше, ніж ми домовлялися за реставрацію.
Хулія витягла із сумочки пачку «Честерфілда» й закурила, даючи приятельці вибалакатися.
— Ти мене не зрозуміла, — пояснила вона, випускаючи струмінь диму, щойно дістала можливість докинути слівце. — Гонорар за мою роботу відраховуватиметься безпосередньо від тієї суми, яку одержить за продану картину твій дон Мануель. Я мала на увазі додаткові відсотки — від твого прибутку. Якщо картину буде продано за сто мільйонів, сім відсотків відійде «Клеймору», шість — тобі, півтора — мені.
— Отакої, — Менчу похитала головою, вона не могла в це повірити. — Ти ж здавалася такою скромною зі своїми пензликами та слоїками, такою беззахисною.
— Нічого не вдієш. Дружба дружбою, але гроші лік люблять.
— Ти мене просто жахаєш. Я пригріла на грудях змію, наче Аїда. Чи то була Клеопатра?.. Не думала, що ти так добре розумієшся на відсотках.
— Постав себе на моє місце. Зрештою, саме я докопалася до цієї історії. — Хулія поворушила пальцями перед лицем приятельки. — Оцими ручками.
— Ти користуєшся тим, що в мене м’яке серце, зміючко.
— І як тобі не соромно.
Менчу мелодраматично зітхнула. Її Макса позбавляли шматка хліба, але треба було домовлятися. До того ж дружба є дружба. Вона кинула погляд у бік дверей, і на її обличчі відбився жвавий інтерес.
— Авжеж, — не втрималася Хулія. — Згадаєш нечистого, а він уже тут. Макс?
— Не будь такою дошкульною. Макс не нечистий, він — янгол. — Менчу повела очима, запрошуючи приятельку нишком подивитися в той бік. — Щойно ввійшов Пако Монтегріфо з «Клеймора». І він нас помітив.
Монтегріфо, директор мадридської філії «Клеймора», — високий привабливий чоловік років сорока, вбраний з викінченою елегантністю італійського принца, мав бездоганну зачіску і таку ж бездоганну краватку, а коли посміхався, демонстрував ряд чудових зубів — надто чудових, щоб бути справжніми.
— Добридень, сеньйори. Яка приємна несподіванка.
Він стояв, поки Менчу їх знайомила.
— Я бачив деякі ваші роботи, — звернувся він до Хулії, дізнавшись, що це вона займається ван Гюйсом. — І можу сказати лише одне: вони чудові.
— Дякую.
— Нема за що. Не сумніваюся, що «Шахова партія» буде на тому ж рівні, — професійно посміхнувшись, він знову показав ряд білих зубів. — Ми покладаємо на цю дошку великі надії.
— Ми теж, — озвалася Менчу, — ви навіть не уявляєте, які великі.
Монтегріфо, мабуть, завважив якусь незвичну нотку в її голосі, бо в його карих очах з’явилася насторога. «А він не дурний», — подумала Хулія. Тим часом аукціоніст зробив рух до вільного стільця.
— У мене зустріч, — мовив він, — утім пару хвилин вони почекають. Ви дозволите?
Монтегріфо заперечливо хитнув головою офіціанту, котрий уже наближався до них, і сів навпроти Менчу. Він і далі тримався привітно, але тепер, здавалися, чогось напружено чекав, мовби намагався вловити далекий невиразний звук.
— Виникли якісь проблеми? — запитав спокійно.
Галерейниця заперечливо похитала головою.
— Жодних проблем. Жодних підстав для занепокоєння.
Однак Монтегріфо не здавався занепокоєним. Це була просто ввічлива цікавість.
— Можливо, — озвалася Менчу після короткого вагання, — нам доведеться переглянути умови угоди.
Запала обтяжлива мовчанка. Монтегріфо дивився на неї, мов на клієнта, який не вміє пристойно поводитися під час аукціону.
— «Клеймор» — поважана фірма, сеньйоро.
— Анітрохи в цьому не сумніваюся, — визивно відповіла Менчу. — Однак ретельне дослідження ван Гюйса виявило важливі деталі, які збільшують вартість картини.
— Наші оцінювачі нічого такого не виявили.
— Дослідження було зроблене пізніше. Знахідки… — Менчу знову завагалася, що не минуло непоміченим, — не на поверхні.
Монтегріфо із задумливим виразом обернувся до Хулії. Його погляд був крижаним.
— Що ви там виявили? — лагідно запитав він, мов сповідник, пропонуючи очистити совість.
Хулія нерішуче глянула на Менчу.
— Не думаю, що я…
— Ми не уповноважені, — втрутилася Менчу. — Принаймні сьогодні. Спершу ми повинні одержати інструкції від мого клієнта.
Монтегріфо повільно хитнув головою. Потім з виглядом світської людини так само повільно підвівся.
— Я мушу йти. Перепрошую.
Здавалося, він хотів щось додати, але зрештою лише з цікавістю подивився на Хулію. Він не виглядав стурбованим. Тільки прощаючись, висловив сподівання, — не відводячи очей від Хулії, але вочевидь звертаючись до Менчу, — що знахідка чи що б там не було не порушить досягнутих домовленостей. Потім, відкланявшись, попрямував, обминаючи столики, в інший кінець зали й підсів до якоїсь пари — схоже, іноземців.
Менчу засмучено дивилася на свій келих.
— Ну, й дала ж я маху.
— Чому? Рано чи пізно він би дізнався.
— Авжеж. Але ти не знаєш Пако Монтегріфо, — вона відпила ковток, дивлячись крізь келих на аукціоніста. — Він з усіма своїми манерами та світським блиском, якби тільки був знайомий з доном Мануелем, мерщій кинувся б до нього, аби дізнатися, що відбувається, й залишити нас поза грою.
— Ти гадаєш?
Менчу саркастично реготнула. Біографія Пако Монтегріфо не була для неї секретом.
— У нього добре підвішений язик, він знає свою справу, не обтяжений совістю, а запах вигідної оборудки чує за сорок кілометрів. — Менчу захоплено прицмокнула язиком. — А ще подейкують, буцімто Пако нелегально переправляє за кордон мистецькі твори й чудово вміє ладнати з сільськими священиками.
— Однак він справляє гарне враження.
— Він з того й живе, що справляє гарне враження.
— Не розумію, чому ти, знаючи за ним таке, не звернулася до когось іншого…
Галерейниця стенула плечима. Що з того, що вона в курсі життя та вихваток Пако? Репутація «Клеймора» була бездоганною.
— Ти спала з ним?
— З Монтегріфо? — Менчу зареготала. — Ні, голубонько. Це не мій тип.
— А по-моєму, він привабливий.
— Просто в тебе такий вік. Я віддаю перевагу пройдисвітам без блиску, приміром як Макс, котрі завжди мають такий