Нехай квітне аспідистра - Джордж Орвелл
Як же це чудово, коли є все необхідне: плита, холодильник, столик з емальованою стільницею, каструлі, підставка для тарілок, чайник, рушники, навіть засіб для миття посуду, навіть сода в банці для джему. Хоч бери і починай готувати. Вони стояли, тримаючись за руки, і милувалися Педдінгтонським вокзалом.
— О, Гордоне, яке ж це щастя! Мати власний куточок і бути господарями в ньому.
— Найбільше мене тішить думка про спільні сніданки. Уяви: ти сидиш навпроти мене, наливаєш каву... Правда ж, дивно, що ми стільки знайомі і жодного разу не снідали разом?
— Давай щось приготуємо просто зараз. У мене просто руки сверблять потарахкотіти цим посудом.
Розмарі зварила каву і принесла її до кімнати на червоній лакованій таці, яку вони придбали на розпродажі у «Селфріджіс». Узявши чашку, Гордон підійшов до вікна. Внизу у сонячних променях тонула вулиця, ніби затоплена золотистим морем. Він опустив порожню чашку на столик поруч.
— А тут ми поставимо аспідистру, — сказав він.
— Поставимо що?
— Аспідистру.
Розмарі засміялася. Гордон зрозумів, що вона сприйняла його слова як жарт.
— Треба встигнути до квіткової крамниці, доки вона не зачинилася.
— Гордоне, ти серйозно? Невже ти СПРАВДІ хочеш завести аспідистру?
— Так. Ми за нею доглядатимемо. Кажуть, її листя найкраще протирати старою зубною щіткою.
Розмарі вхопила його за руку:
— Адже ти жартуєш, правда?
— Чому б це я жартував?
— Аспідистра! І як тобі таке могло спасти на думку — завести вдома це жахіття? До того ж нам немає куди її поставити. Їй тут не місце, а в спальні тим паче. Спальня з аспідистрою — просто маячня якась!
— І не треба у спальні. Ми поставимо аспідистру тут, на підвіконні, щоб її було всім видно з будинку навпроти.
— Гордоне, ти знущаєшся?
— Ні, кажу тобі цілком серйозно: нам потрібна аспідистра.
— Але для чого?
— Тому що у нас має бути аспідистра. Це частина весільного ритуалу.
— Не верзи дурниць! Я не хочу тут бачити ніяких аспідистр. У крайньому випадку, заведемо герань.
— Ні, герань — це не те. Нам потрібна саме аспідистра.
— У цій квартирі не буде аспідистри. Крапка.
— А я кажу, що буде. Хіба ти не давала обітниці слухатися свого чоловіка?
— Ні, не давала. Ми не вінчалися.
— Усе одно, в шлюбі від дружини очікують саме цього — «кохати, поважати і слухатися».
— А от і ні. У будь-якому разі, ми не купимо аспідистру.
— Купимо.
— Ні, Гордоне!
— Так.
— Ні.
Розмарі нічого не розуміла, їй здавалося, що він просто її дражнить. Обоє завелися, і почалася гаряча суперечка. Перша подружня сварка. За пів години вони пішли купувати аспідистру.
Але щойно вони спустилися на кілька сходинок, як Розмарі завмерла, вхопившись за поручні. Вона торкнулася живота:
— Гордоне!
— Га?
— Ворухнулося!
— Що ворухнулося?
— Дитя. Я щойно це відчула.
— Правда?
У Гордона спиною пробіг морозець. На мить в ньому прокинувся сексуальний потяг, але дуже ніжний, геть не схожий на той, який він відчував раніше. Він спустився на кілька сходинок, став на коліна і приклав вухо до її живота.
— Нічого не чую, — згодом сказав він.
— Ну звісно, ти нічого й не почуєш. Принаймні, ще кілька місяців.
— Але ж пізніше почую?
— Думаю, так. На сьомому місяці, здається. А штовхатися починає на четвертому.
— Але дитя справді ворухнулося?
— Так.
Гордон ще якийсь час стояв на колінах, прислухаючись до того, що було в животі Розмарі. Але не чув нічого, крім биття пульсу у власному вусі. Та Розмарі не могла помилитися. Десь там, у затишній м’якій темряві, ворушилося щось живе.
Нарешті в родині Комстоків щось відбулося.
Джордж Орвелл
/George Orwell/
(1903-1950) — англійський письменник і публіцист, який став знаменитим завдяки найвідомішому роману в жанрі антиутопії «1984», де він змалював жахливе тоталітарне суспільство майбутнього, а також повісті «Колгосп тварин», де в алегоричній формі розповів про часи становлення СРСР.
На жаль, на тлі цих знаних книжок для багатьох читачів і досі лишається в тіні інший доробок Орвелла — романи, в яких письменник з властивими йому спостережливістю, проникливістю і гумором описує життя в період між двома світовими війнами минулого сторіччя і розмірковує над питаннями, які є актуальними й донині — взаємовідносини людини й суспільства, чи можна оголосити війну суспільним нормам і цінностям і не програти в ній, чи залежить свобода творчості від побутових умов і наповненості кишені. Саме таким є його твір «Нехай квітне аспідистра» — роман про те, як одного разу у міжвоєнному Лондоні людина мистецтва оголосила війну грошам і що з того вийшло.
Примітки
1
Дослівно — пам’ятай про смерть (лат.).
2
«...коли минув мені тридцятий...» (фр.). (Франсуа Війон, «Великий заповіт», переклад Л. Первомайського).
3
«Це лютий Сплін, Хандра, що бачить плахи й страти, Покурює кальян, не відаючи сну» (фр.). (Шарль Бодлер, «Квіти зла», переклад Д. Павличка).
4
«Як мрець коло мерця, лежав у темнині...» (фр.). (Шарль Бодлер, «Квіти зла», XXXII, переклад Д. Павличка).
5
Зізнайтеся мені, мадам,
Про безневинну вашу долю, —
Не буде боляче вустам,
Слівце те не завдасть вам болю.
(Пер. О. Жупанський).
6
Надзвичайно вишукане! Надзвичайно ігристе! (фр.).
7
Звісно, мсьє! (фр.).
8
Чорт! В горлі так пече! (фр.).
9
Рушаймо! (фр.).
10
Говоритимемо французькою. Про що ти? Гадаєш, я спатиму з брудною шльондрою? (фр.).
11
Важкий Авернський спуск (лат.).
12
«Хоч знав він добре, чим його варварський Мучитель стріне...» (лат.). (Горацій, переклад А. Содомори).