Справа Сивого - Брати Капранови
У міру того, як він читав, на обличчях гостей з’являлися ніякові посмішки, потім почулося хихотіння, а наприкінці вже кожне слово промовця викликало хвилю щирого реготу.
— Перчено, — Яворницький витер сльози. — Я такого варіанту ще не чув. Звідки воно?
— Купив у одного дядька в Олександрівську, — Новицький простягнув листа приятелю. — Глянь.
Яворницький взявся уважно роздивлятися раритет.
— Судячи з усього, список старий. Може, навіть із минулого століття. Я викупляю його в тебе.
Новицький стенув плечима — іти проти волі приятеля він не вмів.
— А цей лист запорожців і справді існував? — поцікавився казкар Манжура.
— Скажемо так... — Яворницький поворушив губами, ніби шукаючи найточнішого визначення. — В архівах я нічого подібного не знайшов. Але він цілком міг існувати, бо відповідає козацькому характеру. Проте ви навіть собі не уявляєте, наскільки вчасно шановний Яків Павлович зачитав нам запорізького листа, — він повернувся до художника. — Ви не проти, Ільку Юхимовичу?
Той схилив голову на знак згоди.
— Річ у тім, що сюжет картини про запорожців, яку пише наш знаменитий гість, напряму пов’язаний із цим документом.
— Так, — підтвердив Рєпін. — Після Емського указу я твердо вирішив намалювати картину з життя запорожців. І взявся шукати сюжет. Тут мені і розповіли про цей лист, і я відчув... ні, просто перед очима побачив, козаків, які пишуть цю свою відповідь на погрози турецького султана, — художник взяв паузу, обвів очима слухачів і стишив голос. — Ну а тоді спробував уявити, що б ці легендарні козаки написали нашому, скажемо так, султану, у відповідь на цей самий Емський указ.
Гості перезирнулися, потім Кащенко, не стримавшись, пирснув, за секунду до нього стиха приєднався Манжура, ну а тоді захихотіли вже всі — хтось, прикриваючи вуста руками, хтось, обережно відвернувшись від компанії, хтось, ховаючи обличчя у носовичку або тицьнувшись у плече сусіда.
Коли Яворницький зайшов до кімнати, що правила нині за художню майстерню, Ілля Рєпін біля вікна роздивлявся ескіз.
— Дивись, який типаж! — сказав він замість «добридень».
Яворницький виклав на стіл свою ношу — старовинну шаблю, пістоль, порохівницю та інші козацькі атрибути, викуплені у селян та знайдені у розкопах. Обтрусив руки й обережно взяв аркуш із намальованим олівцем портретом.
— І хто це? — запитав він.
— Не знаю. Якийсь каліка перехожий. Я його на пристані в Олександрівську надибав. Сидів, рибу ловив, то я так збоку і пристроївся... А що ти там приніс?
— Та так, — Яворницький показав на стіл. — Порохівниця, пістоль і ще дещо.
Рєпін підстрибнув зі стільця:
— Еге, цікаво, цікаво... це добре... це я вже бачив... о, який каламарик... це для писаря?
— Може бути, — Яворницький приладив писарське знаряддя на столі. — А, до речі, натурник для нього вже знайшовся?
— Поки ні, — Рєпін неуважно повів оком по фігурі приятеля і раптом очі його звузилися. — Хоча...
— Що хоча?
— Ану, сядь за стіл, — художник витяг із шухляди аркуш паперу й олівець. — Сідай-сідай.
Сперечатися було безглуздо, тому Яворницький виконав розпорядження.
— Так, візьми до рук перо, став каламар, — Рєпін відійшов, критично оцінив постановку. — Трохи нахилися вперед, ти записуєш... — він трохи подумав: — Ні.
— Що ні? — не зрозумів Яворницький.
— Маленький твій каламар, треба додати щось більшеньке.
Він підійшов до столу і побачив срібну карафку, що її також приніс із собою гість.
— О! Оце годиться. Став.
— Але ж це для горілки.
— А що, козаки горілки не пили? Став, вона тут потрібна для композиції.
Рєпін узяв аркуш паперу і почав швидкими штрихами замальовувати натуру. Яворницький закляк, намагаючись не ворушитися і не зіпсувати майбутньої картини.
— Ну що тебе затисло, наче у лещатах? Ти веселий, бо всі навкруги сміються. І ти записуєш.
Яворницький спробував змінити позу, але це викликало лише критичне форкання майстра.
— Може, тобі і справді щось писати?
— А що?
— Ну, не знаю... — Рєпін на мить замислився. — Щось веселе. Хоч би того самого листа, якщо пам’ятаєш.
— Не так щоб, — зітхнув Яворницький. — Але я віршований варіант знаю. Руданського.
— Ну, пиши віршований.
— Добре.
Він на мить замислився, згадуючи, а потім почав виводити на папері:
«Ти, султане, чортів сину,
Люципера брате,
Внуку гаспида самого
І чорте рогатий...».
На губах вченого заграла легка посмішка.
— Саме те, що треба, — вигукнув Рєпін, і олівець забігав папером.
Так минула година. Врешті задоволений роботою художник дозволив відпочити своєму нежданому натурнику.
— Буде з тебе писар! — проголосив він.
Яворницький стенув плечима:
— Ну, писар, то й писар.
— Але мене більш за все нині турбує передній план, той, хто буде перед цією карафкою. — Художник картинно притис до грудей срібну посудину. — Мені потрібна красива лисина.
— Хіба не можеш знайти? — недовірливо зіщулився історик.
— Та в тім-то й біда, що можу. А точніше, вже знайшов. Шикарна лисина! Триповерхова! Найкраща лисина, яку я колись бачив.
— Вітаю, — Яворницький по-приятельськи обійняв художника.
— Та почекай ти! — Рєпін викрутився з обіймів. — Рано ще вітати. Бо моя лисина це — граф Алєксєєв[59].
— Предводитель дворянства?
— Він.
— Тю-тю. Оце ти