Небо над Іраном ясне - Дмитро Анатолійович Жуков
Людина прагне до абсолютної істини, щоб розчинитися в ній, в Господі. І взагалі, прагнення до вічного життя закладене в кожній людині, і воно свідчить про існування безсмертного світу. Якщо Ваше Превосходительство побажає досліджувати ці проблеми, Ви можете дати вказівку фахівцям звернутися не тільки до західних джерел, а й до праць Фарабі і Абу Алі Ібн Сіни (Авіценни) (та заспокоїть Бог їх душі!) в якості послідовників Аристотеля, щоб усвідомити, що закон причинно-наслідкового зв'язку становить основу пізнання неосяжним розумом, а не відчуттям, а також розуміння загального змісту і загальних закономірностей, на які спирається будь-яке міркування. Вони можуть звернутися також до книг Сохре-варді (хай благословить його Бог!), послідовника мудрого вчення Платона, щоб прояснити, що "матерія і будь-який інший матеріальний об'єкт потребують істинного Світла, не досяжного для відчуття, а емпіричне знання людини про саму себе не потребує матеріальних проявів. Ви можете попросити їх звернутися до піднесеного вчення мулли Садра, щоб зрозуміти, що "істинне знання є сутність, яка не залежить від матерії, і будь-який роздум нематеріальний і не підпорядковується правилам матерії".
Не буду більше втомлювати Вас витягами з філософських трактатів і не стану говорити, зокрема, про Мухеддіна бін Арабі бо, якщо Ви побажаєте вивчити праці цієї великої людини, направте до нас в Кум кількох компетентних і досвідчених в цій області осіб, щоб вони змогли за кілька років пізнати усі тонкощі та глибину цих наук, бо справжнє пізнання без такої поїздки не здається можливим.
Шановний пане Горбачов! Виклавши ці проблеми в якості введення, прошу Вас звернути особливу увагу і з усією серйозністю підійти до дослідження ісламу, і не тільки тому, що іслам і мусульмани потребують Вас, а заради високих цінностей, якими володіє ісламський світ і які можуть принести заспокоєння і порятунок всім народам і розплутати клубок основних проблем, що хвилюють людство. Серйозний підхід до ісламу, можливо, назавжди позбавить Вас від таких проблем, як Афганістан і т.п.. Ми не відділяємо себе від мусульман всього світу і завжди дбаємо про їхню долю.
Надавши певну свободу в здійсненні релігійних обрядів в деяких республіках Радянського Союзу, Ви продемонстрували, що вже не вважаєте, що релігія - опіум для народу. Хіба релігія, що перетворила Іран в неприступну скелю перед обличчям наддержав, - опіум для народу? Хіба можна назвати опіумом для народу релігію, спрямовану до встановлення справедливості в світі і яка бажає звільнити людину від пут матеріальних і душевних турбот. Так, безумовно, та релігія, яка стане засобом надання матеріальних і духовних багатств ісламським і неісламським країнам-наддержавам, буде кричати про відділення релігії від політики, і є опіумом для народу. Але це вже не справжня віра, а те, що наш народ називає "проамериканською релігією".
На закінчення хочу твердо заявити, що Ісламська Республіка Іран як наймогутніший оплот ісламського світу може з легкістю заповнити вакуум, що утворився в ідеологічній системі Вашого товариства. Як би там не було, наша країна як і раніше дотримується принципів добросусідства і розвитку двосторонніх відносин і поважає ці принципи.
Бажаю, благословення тим, хто слідує праведним шляхом.
Рухоллахе Аль- Мусав’є Аль-Хомейні
11.10.1367 р
ПОЯСНЕННЯ ДО ПРОМОВ ІМАМА ХОМЕЙНІ
До промови першої
1. Кумська мечеть Азам площею 11000 кв. м. була зведена в 1954 році стараннями вищого релігійного авторитету Боруджерді за проектом архітектора Лурзада біля священної гробниці Хазрат (означає вищу ступінь поваги) Масуми (Пречистої) Фатіми, дочки сьомого пречистого імама і сестри пречистого імама Рези, яка померла в 816 році. Гробниця в Кумі стала місцем паломництва віруючих, а місто - осередком 85 мечетей, безлічі семінарій-медресе, де навчаються десятки тисяч студентів-талібів. Із семінарій найбільш відомі Фейзі, пов'язана з ім'ям імама Хомейні, ходжат, Дар уш-Шафа і Мусумія. У мечеті Азам найбільш часто виступав зі своїми революційними промовами імам Хомейні.
2. Мова йде про уряд Аміра Асадуллу Алама, якого шах Мохаммед Реза призначив прем'єр-міністром, погодивши це з президентом США Джоном Кеннеді. Законопроект про вибори, в якому ігнорувалася раніше обов'язкова клятва кандидатів на Корані, був опублікований 8 жовтня. Його обговорювали улеми в будинку покійного великого аятолли Хаєра, після чого імам Хомейні послав шахові різку телеграму, в якій зажадав не робити того, що суперечить релігії. Він отримав від прем'єр-міністра ухильну відповідь. У телеграмі Аламові від 6 листопада імам писав: "Якщо ви вважаєте, що своїм незаконним законопроектом, який суперечить конституції, послабите релігію, що гарантує незалежність народу і держави, і розчистите шлях зрадницьким намірам ворогів ісламу та Ірану, то ви серйозно помиляєтеся".
До промови другої
1. Після енергійних протестів аятолли Хомейні та інших улемів урядом був розпущений слух про свою згоду з ними. Однак аятолла розгадав маневр і в п'ятницю 23 листопада 1962 року висловив свої міркування. Зберігся лише уривок його промови, але за спогадами він скористався можливістю і викрив таємні відносини між шахом та Ізраїлем, розкрив сіоністське втручання в мусульманські справи, що дозволило коментаторам "Каусар" відмітити: "Вперше в історії боротьби іранського народу було підняте питання про опозицію Ізраїлю. Мабуть, це справило найбільше враження на шаха і його оточення, оскільки згодом вони відступили".
До промови сьомої
1. Преса оголосила, що пункти "Білої революції" шаха схвалені 5 600 000 голосів при 4150 тих, хто голосував проти. Насправді в результаті бойкоту референдуму по всій країні прокотилися протести і арешти. Народ не пішов до виборчих урн, а шаха привітав президент Кеннеді, з яким вони зустрічалися у Вашингтоні незадовго до референдуму, англійський посол висловив прем'єру Аламу задоволення британської королеви, а московське радіо назвало противників шаха "західними агентами" і "реакціонерами".
2. Хадж шейх Аббас Алі Ісламі був змушений таємно виїхати на північ Ірану і читати проповіді в Бандар Анзалі в 1963 році. Його змусили виїхати і звідти, але він пішов у підпілля і виступав перед віруючими в різних містах.
До промови восьмої
1. Алі Ібн Абу Таліб - перший праведний імам шиїтів, зять пророка Мохаммеда, чоловік його дочки Фатіми. Проголошений халіфом мусульман в 656 році після вбивства Османа, за підтримки Єгипту. До нього приєдналися святі міста Мекка і Медіна, а також Ірак. Однак намісник Сирії і двоюрідний брат Османа Муавія, вдова пророка Аїша і багато сподвижників Мохаммеда не підтримали його, чим був покладений початок розколу мусульман на шиїтів і сунітів. У перший же рік Алі здобув перемогу над противниками, в так званій "верблюжій битві" під Басрою, але його потиснула багата Муавія. Алі влаштувався у Куфі, в