Основи загальної психології. Том I - Оксана Василівна Полозенко
4. У чому полягає значення психології?
5. Поясніть, чим відрізняються наукові психологічні знання від життєвих?
6. Що вивчає психологія?
7. Як змінювався предмет вивчення психології як науки упродовж історії її становлення?
8. З яким роком та якою подією пов’язують становлення психології як самостійної науки?
9. Поясніть суть поняття «суб’єкт діяльності»?
10. У чому полягає відмінність понять «індивід», «особистість», «індивідуальність»?
11. З якими науками пов’язана психологія, поясніть цей зв’язок?
12. Як ви розумієте поняття «галузь психології»?
13. Назвіть галузі психології, дайте їх коротку характеристику.
Словник термінівГалузі психології — сфери науково-психологічних досліджень та практичного застосування психологічних знань, що відносно самостійно розвиваються.
Індивід — людина як одинична природна істота, представник виду Homo Sapiens.
Індивідуальність — це сукупність психічних, фізіологічних і соціальних особливостей конкретної людини з точки зору її унікальності, своєрідності і неповторності.
Особистість — індивід як суб’єкт соціальних стосунків та свідомої діяльності, людина як соціальна істота.
Психіка — це властивість високоорганізованої живої матерії, яка полягає в активному відображенні суб’єктом об’єктивного світу, у побудові суб’єктом картини цього світу і регуляції на цій основі поведінки та діяльності.
Психічні властивості — це найбільш істотні особливості особистості, що забезпечують певний кількісний і якісний рівень діяльності й поведінки людини.
Психічні процеси — первинні регулятори поведінки людини, мають динамічні характеристики: тривалість, стійкість, на їх підґрунті формуються певні стани, знання, уміння й навички людини.
Психічні стани — характеризують стан психіки в цілому; мають свою динаміку: тривалість, стійкість, інтенсивність; впливають на хід і результат психічних процесів і можуть сприяти чи гальмувати діяльність.
Психологія — наука, що вивчає факти, закономірності і механізми психіки.
Суб’єкт діяльності — це індивід як носій свідомості, який володіє здатністю до діяльності.
МАТЕРІАЛИ ДЛЯ СЕМІНАРСЬКОГО ЗАНЯТТЯЗавдання 1
Визначте, до якої групи психічних явищ — психічних процесів, психічних властивостей чи психічних станів — належить кожне явище, описане нижче:
1. Учитель математики неодноразово звертав увагу на те, що деякі діти з великими труднощами засвоюють матеріал безпосередньо після уроків фізкультури і набагато краще, якщо перед уроком математики була інша навчальна діяльність.
2. Учень Микола Ш. завжди відчував велике задоволення, коли його товариші демонстрували чудові знання з різних предметів.
3. Таня К. завжди прямо й відверто засуджувала своїх товаришів за несумлінне ставлення до навчальної роботи.
4. Вітя К. систематично відвідує гурток авіамоделістів.
5. Розглядаючи картину Врубеля «Демон і Тамара», людина мимоволі пригадує образи лермонтовських героїв.
6. Петрик К., прийшовши додому, відразу ж вирішив вивчити вірш. Проте, щоб він не робив — не міг правильно запам’ятати останню строфу. Після невеликого відпочинку хлопчик швидко вивчив останній уривок і продекламував увесь вірш виразно і без помилок.
Завдання 2
Прокоментуйте наступну думку. Дайте відповідь на поставлене запитання. Наведіть принаймні 5 доказів «за» і «проти».
Психологія — це не наука, а життєва практика! Подивіться на таксистів, офіціантів, гадалок, убогих — чим не психологи? Викликати довіру, вчасно зорієнтуватись на ваші слова й стан, змусити відкритись, повірити, довіритись, відгадати ваш настрій, соціальне становище, особливості характеру, а потім скористатись усім цим — тут і «справжнім» психологам є чому повчитись!
Завдання 3
Прокоментуйте наступні судження про психологію. Оберіть найбільш правильні і повні.
1. Психологія — наука, яка займається вивченням переживань і психічних станів, що встановлюються позачуттєвим шляхом, інтроспективно.
2. Психологія вивчає процеси активного відображення людиною і тваринами об’єктивної реальності у формі відчуттів, сприймань, понять, почуттів та інших явищ психіки.
3. Психологія — наука про закономірності, механізми і факти психічного життя людини і тварин.
4. Психологія — галузь біологічної науки, яка займається функціонуванням нервових процесів мозку.
5. Психологія — наука про феноменальні (безтілесні) сутності, які утворюють зміст окремого «Я» (тобто свідомість індивіда).
Завдання 4
Прокоментуйте наступні судження. З якими із них можна погодитись, а з якими неможна і чому?
1. При вивченні психічних явищ завжди варто встановлювати матеріальні причини їх виникнення.
2. Чужа душа — темниця.
3. У душі немає таємниць, яких не видавала б поведінка.
4. Єдиним джерелом пізнання психічних процесів є самоспостереження.
5. Психічна діяльність завжди отримує своє об’єктивне вираження у тих чи інших діях, рухах, мовних реакціях, у змінах роботи внутрішніх органів і т. д.
Завдання 5
Прокоментуйте висловлювання Е. Гуссерля. Із чим ви погоджуєтесь, що заперечуєте?
Усе матеріальне, фізичне, зовнішнє дане опосередковано через психіку, психічні ж переживання суб’єкта є єдиною первинною, безпосередньою даністю. І тому дані інтроспекції абсолютно достовірні, безпомилкові.
Завдання 6
Вставте пропущені слова у наступні твердження.