Конституція України. Науково-практичний коментар - Колектив авторів
Частина 3 ст. 12 Закону України «Про засади внутрішньої і зовнішньої політики» від 1 липня 2010 р. серед повноважень щодо визначення та реалізації засад внутрішньої і зовнішньої політики передбачає повноваження РНБО як контролюючого та координуючого органу у сфері національної безпеки і оборони при Президентові України, що здійснюються шляхом розгляду на засіданнях РНБО стратегічних питань забезпечення національної безпеки і оборони, здійснення координації та контролю за діяльністю центральних та місцевих органів виконавчої влади у сферах національної безпеки і оборони.
Оскільки згідно зі ст. 4 Закону України «Про основи національної безпеки України» від 19 червня 2003 р. РНБО визначена одним із суб’єктів забезпечення національної безпеки, до її повноважень належить внесення Президентові України пропозиції щодо уточнення Стратегії національної безпеки України та Воєнної доктрини України з урахуванням змін у геополітичній обстановці.
РНБО виступає також суб’єктом оборонного планування, а тому, як зазначено у ст. 5 Закону України «Про організацію оборонного планування» від 18 листопада 2004 р., на основі Стратегії національної безпеки України вона вносить у разі потреби Президенту України пропозиції щодо уточнення Стратегії воєнної безпеки, положень Воєнної доктрини України, завдань Збройних Сил України та інших військових формувань, проекти концепцій і програм їх розвитку та інших документів з питань національної безпеки і оборони.
Відповідно до Закону України «Про розвідувальні органи України» від 22 березня 2001 р. координація діяльності розвідувальних органів України та контроль за їх діяльністю здійснюється Президентом України через Раду національної безпеки і оборони України. Крім того, через Раду національної безпеки і оборони України Президент України забезпечує координацію діяльності органів виконавчої влади, інших державних органів, Збройних Сил України, інших військових формувань у сфері мобілізаційної підготовки та мобілізації (ст. 11 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію»), РНБО є одним із суб’єктів цивільного контролю над Воєнною організацією і правоохоронними органами держави. Відповідно до ст. 14 Закону України «Про демократичний цивільний контроль над Воєнною організацією і правоохоронними органами держави» РНБО здійснює контроль над Воєнною організацією держави в порядку і в межах компетенції, визначених Законом України «Про Раду національної безпеки і оборони України».
Повноваження РНБО щодо подання Президентові України пропозиції про введення надзвичайного стану Україні або в окремих її місцевостях, а також про оголошення окремої місцевості України зоною надзвичайної екологічної ситуації передбачені відповідно ч.4 ст 5 Закону України «Про правовий режим надзвичайного стану», ч. 1 ст. 6 Закону України «Про зону надзвичайної екологічної ситуації». Крім того, згідно з ч. 3 ст. 5 та ч. 1 ст. 7 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» РНБО подає Президентові України пропозиції щодо введення та скасування воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях.
РНБО має повноваження й у сфері охорони державної таємниці. Враховуючи те, що державна таємниця охоплює відомості у сфері оборони, економіки, науки і техніки, зовнішніх відносин, державної безпеки та охорони правопорядку, розголошення яких може завдати шкоди національній безпеці України, ч. 2 ст. 5 Закону України «Про державну таємницю» від 21 січня 1994 р. (в редакції Закону від 21 вересня 1999 р.) встановлює, що РНБО координує та контролює діяльність органів виконавчої влади у сфері охорони державної таємниці.
Згідно з ч. 3 ст. 6 Закону України від 20 лютого 2003 р. «Про державний контроль за міжнародними передачами товарів військового призначення та подвійного використання» РНБО координує діяльність та здійснює контроль за діями органів виконавчої влади у сфері державного експортного контролю, який здійснюється з метою забезпечення захисту національних інтересів України, дотримання нею міжнародних зобов’язань щодо нерозповсюдження зброї масового знищення, засобів її доставки, обмеження передач звичайних видів озброєння, а також здійснення заходів щодо недопущення використання зазначених товарів у терористичних та інших протиправних цілях.
РНБО здійснює координацію діяльності органів виконавчої влади у сфері захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру (ст. 28 Закону України «Про захист населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру» від 8 червня 2000 р.), координацію діяльності центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування у сфері цивільного захисту (ст. 36 Закону України «Про правові засади цивільного захисту» від 24 червня 2004 р.), а також координацію і контроль за виконанням Національної програми інформатизації щодо забезпечення національної безпеки та оборони держави (ч. 3 ст. 26 Закону України від 4 лютого 1998 р. «Про Національну програму інформатизації»).
З метою сприяння Президентові України при здійсненні ним повноважень як гаранта державного суверенітету, територіальної цілісності України, Верховного Головнокомандувача Збройних Сил України згідно зі ст. 7 Закону України від 22 лютого 2000 р. «Про порядок допуску та умови перебування підрозділів збройних сил інших держав на території України» РНБО вносить на розгляд Президента України пропозицію про допуск підрозділів збройних сил інших держав на територію України. При цьому спочатку ця пропозиція, що має включати наявні на момент її внесення дані про райони розташування, завдання, загальну чисельність зазначених підрозділів, типи і кількість озброєння, військової техніки, підпорядкованість, строки перебування та порядок їх продовження, порядок заміни та умови виведення, а також інформацію про відшкодування Україні можливих витрат, пов’язаних з перебуванням на її території цих підрозділів, вноситься до Ради національної безпеки і оборони України Міністерством закордонних справ України разом з Міністерством оборони України за погодженням у необхідних випадках з іншими заінтересованими центральними органами виконавчої влади. Після розгляду вказаної пропозиції РНБО, визнаючи відповідність допуску підрозділів збройних сил інших держав на територію України національним інтересам і законам України, в тому числі її міжнародним зобов’язанням, та згідно зі Статутом ООН з урахуванням того, що відповідними міжнародними договорами України передбачається відшкодування витрат, пов’язаних з перебуванням таких підрозділів в Україні, забезпечення на належному рівні безпеки громадян України в умовах такого перебування, вносить пропозицію про допуск підрозділів збройних сил інших держав на територію України на розгляд Президента України.
Повноваження РНБО передбачені й Законами України від 2 березня 2000 р. «Про порядок направлення підрозділів Збройних Сил України до інших держав» та «Про участь України в міжнародних миротворчих операціях» від 23 квітня 1999 р. Зокрема, РНБО попередньо розглядає відповідні пропозиції,