ЕФЕКТ ЛЮЦИФЕРА. Чому хороші люди чинять зло - Філіп Джордж Зімбардо
176
J. Frankel, «Exploring Ferenczi’s Concept of Identification with the Aggressor: Its Role in Trauma, Everyday Life, and the Therapeutic Relationship», Psychoanalytic Dialogues 12 (2002).—C. 101-139.
177
E. Aronson, M. Brewer, J. M. Carlsmith, «Experimentation in Social Psychology», y: Handbook of Social Psychology, vol. 1, ed. G. Lindzey, E. Aronson, Hillsdale NJ: Erlbaum, 1985.
178
K. Lewin, Field Theory in Social Science (New York: Harper, 1951). K. Lewin, R. Lippitt, R. K. White, «Patterns of Aggressive Behavior in Experimentally Created
“Social Climates”», Journal of Social Psychology 10 (1939). — C. 271-299.
179
Robert Jay Lifton, The Nazi Doctors: Medical Killing and the Psychology of Genocide, New York: Basic Books, 1986.—C. 194.
180
Фільм «Холоднокровний Люк» вийшов на екрани США в листопаді 1967 року.
181
Р. G. Zimbardo, С. Maslach, С. Haney, «Reflections on the Stanford Prison Experiment: Genesis, Transformations, Consequences», y: Obedience to Authority: Current Perspectives on the Milgram Paradigm, ed. T. Blass, Mahwah, NJ: Erlbaum, 1999,—C. 193-237, цитата на c. 229.
182
Підсумкове інтерв’ю в’язня.
183
R. J. Lifton, Thought Reform and the Psychology of Totalism, New York: Harper, 1969.
184
L. Ross, R. Nisbett, The Person and the Situation, New York: McGraw-Hill, 1991.
185
L. Ross, «The Intuitive Psychologist and His Shortcomings: Distortions in the Attribution Process», Advances in Experimental Social Psychology, vol. 10, ed. L. Berkowitz, New York: Academic Press, 1977.—C. 173-220.
186
Більше про ці перетворення ролей див: Sarah Lyall, «То the Manor Acclimated», The New York Times, 26 травня 2002.—C. 12.
187
R. J. Lifton, The Nazi Doctors (1986).—C. 196, 206, 210-11.
188
Zimbardo, Maslach, Haney, «Reflections on the Stanford Prison Experiment».— C. 226.
189
A. Zarembo, «А Theater of Inquiry and Evil», Los Angeles Times, 5 липня 2004 p.—C. Al, A24-A25.
190
L. Festinger, A Theory of Cognitive Dissonance, Stanford, CA: Stanford University Press, 1957; P. G. Zimbardo, M. R. Leippe, The Psychology of Attitude Change and Social Influence, New York: McGraw-Hill, 1991; P. G. Zimbardo, The Cognitive Control of Motivation, Glenview, IL: Scott, Foresman, 1969).
191
R. Rosenthal and L. F. Jacobson, Pygmalion in the Classroom: Teacher Expectation and Pupils' Intellectual Development, New York: Holt, 1968.
192
V. W. Bernard, P. Ottenberg, F. Redl, «Dehumanization: A Composite Psychological Defense in Relation to Modern War», y: The Triple Revolution Emerging: Social Problems in Depth, eds. R. Perruci, M. Pilisuck, Boston: Little, Brown, 1968)— C. 16-30.
193
H. I. Lief, R. C. Fox, «Training for “Detached Concern” in Medical Students», y: The Psychological Basis of Practice, ed. H. I. Lief, V. F. Lief, N. R. Lief, New York: Harper & Row, 1963; C. Maslach, «“Detached Concern” in Health and Social Service Professions», доповідь представлена на з’їзді Американської асоціації психологів (Монреаль, Канада) 30 серпня 1973 року.
194
Кахуна—в традиції Гавайських островів шаман, жрець, учений.—Прим. пер.
195
Р. G. Zimbardo, «Mind Control in Orwell’s 1984: Fictional Concepts Become Operational Realities in Jim Jones’ Jungle Experiment», y: 1984: Orwell and Our Future, eds. M. Nuss baum, J. Goldsmith, A. Gleason, Princeton, NJ: Princeton University Press, 2005.—C. 127-154.
196
Цитата з додатку рапорту перед комісією Роджера в справі трагедії Challenger. Перегляд поглядів Фейнмана в цій дискусії можна знайти в другому томі його автобіографії: R. Р. Feynman, What Do You Care What Other People Think? further Adventures of a Curious Character, New York: Norton, 1988.
197
G. Ziemer, Education for Death: The Making of the Nazi. New York: Farrar, Stausand Giroux, 1972.
198
E. Kogon, J. Langbein, A. Ruckerl, eds., Nazi Mass Murder: A Documentary History of the Use of Poison Gas, New Haven, CT: Yale University Press, 1993.—C. 5, 6.
199
Lifton, The Nazi Doctors (1986).—C. 212, 213.
200
Поняття «цілісної ситуації» як такої, що чинить потужний вплив на функціонування людини, використовував Ервінґ Ґофман для опису впливу інституцій на психічнохворих пацієнтів і в’язнів, а також Роберт Джей Ліфтон для опису допитів у комуністичному Китаї. Цілісні ситуації є такими, в яких особа фізично і психічно обмежена настільки, що вся інформація та нагороди походять від обмежувальної структури. Крейґ Гейні і я розширили це поняття на загальноосвітні школи, які іноді діють подібно до тюрем.
Див.: Е. Goffman, Asylums: Essays on the Social Situation of Mental Patients and Other Inmates. New York: Doubleday, 1961; R. J. Lifton, Thought Reform and the Psychology of Totalism. New York: Norton, 1969; C. Haney, P. G. Zimbardo, «Social Roles, Role-playing and Education: The High School as Prison», Behavioral and Social Science Teacher, vol. 1 (1973): 24-45
201
P. G. Zimbardo, Psychology and Life, 12th ed. Glenview. IL: Scott, Foresman, 1989 (таблиця «Ways We Can Go Wrong» на c. 689).
202
L. Ross, D. Shestowsky, «Contemporary Psychology’s Challenges to Legal Theory and Practice», Northwestern Law Review 97 (2003): 108-114.
203
S. Milgram, Obedience to Authority. New York: Harper & Row, 1974.
204
D. Baumrind, «Some Thoughts on Ethics of Research: After Reading Milgram’s “Behavioral Study of Obedience”», American Psychologist 19 (1964): 421-423.
205
H. B. Savin,