Українська література » Наука, Освіта » Шлях митця. Духовна дорога до примноження творчості - Джулія Кемерон

Шлях митця. Духовна дорога до примноження творчості - Джулія Кемерон

Читаємо онлайн Шлях митця. Духовна дорога до примноження творчості - Джулія Кемерон
нам сім’єю, вчителями і друзями.

Вони не такі очевидні, проте не менш руйнівні, якщо не розпізнати і не викорінити їх. Саме цим ми і повинні зайнятися.

Негативні переконання — це лише переконання, а не факти. Земля ніколи не була пласкої форми, проте всі були у цьому переконані. Ви не станете дурними, ненормальними, егоїстичними, претензійними чи сміховинними тільки тому, що будете так безпідставно про себе думати.

Ви просто налякані. Негативні переконання лише підсилюють ваш страх. Запам’ятайте: негативні переконання — особисті і породжені культурою — завжди ціляться у ваше найвразливіше місце. Вони атакують ваше відчуття власної сексуальності, привабливості і освіченості — будь-яке слабке місце, за яке вони можуть схопитися.

Ось перелік деяких негативних переконань разом з їхніми позитивними альтернативами-відповідниками:

Негативні переконання

Усі митці:

— пияки;

— божевільні;

— бідні як церковні миші;

— безвідповідальні;

— самітники;

— мають безладні статеві зв'язки;

— приречені, нещасні;

— мають природжений, а не набутий талант.

Позитивні альтернативи

Митці бувають:

— тверезі;

— розсудливі;

— платоспроможні;

— відповідальні;

— товариські;

— вірні;

— спасенні;

— щасливі;

— з віднайденим і відновленим талантом.

Наприклад, у свідомості жінки-художниці той стереотип, що «всі митці мають безладні статеві зв’язки», може набрати особистішої форми: «Якщо я займатимусь мистецтвом, жоден чоловік мене не полюбить. Усі творчі люди або висвячуються у целібаті, або стають геями чи лесбійками». Це твердження, почуте від матері чи вчительки і не осмислене юною художницею, може звести її на манівці і таким чином загнати у творчу безвихідь.

За схожим принципом молодий письменник може вирішити, що «всі письменники-чоловіки або геї, або імпотенти». Таке твердження, почуте від учителя чи вичитане у надмірній кількості мудрих книжок про Фіцджеральда чи Гемінґвея, знову ж таки може завести творчу людину у глухий кут. Бо ж кому хочеться мати сексуальну дисфункцію?

Митець-гей може інтерпретувати такі стереотипи по-своєму: «Лише мистецтво гетеросексуалів вважається прийнятним, то задля чого мені узагалі творити, якщо доведеться приховувати свою сексуальну орієнтацію чи відразу здійснити „камінг-аут“ незалежно від того, хочеться мені цього чи ні?»

Якщо дослідити глибинну суть цих численних негативних тверджень, усі вони мають один спільний корінь — переконання у тому, що ми повинні жертвувати однією заповітною мрією заради іншої. Іншими словами, якщо вам здається, що бути митцем — це для вас надто приваблива перспектива, щоб бути правдою, ви самі ставите цій мрії таку ціну, яку ви ніколи не зможете заплатити. І опиняєтеся у глухому куті.

Більшість творчих людей керуються неусвідомленим «або-або», яке стоїть між ними і їхньою творчістю. Для того, щоб вийти із глухого кута, ми повинні знайти власні «або-або»: «Я можу бути або щасливим у особистому житті, або митцем». «Я можу або заробляти багато грошей, або бути митцем». Проте можливо водночас і займатися творчістю, і бути щасливим у романтичних стосунках. Так само можливо непогано заробляти і займатися мистецтвом.

Сила, яка змушує вас залишатися у глухому куті, не хоче, щоб ви це знали. Її план нападу — залякати вас якимось ірраціональним жахливим фіналом, про який вам навіть соромно говорити вголос. Ви усвідомлюєте, що не варто відкладати літературу чи живопис через якийсь безглуздий страх, але власне тому, що цей страх безглуздий, ви не говорите про нього і він не випускає вас з-під свого контролю.

Таким чином твердження «Ви навіть писати без помилок не вмієте» не втрачає своєї переконливості навіть попри існування безлічі комп’ютерних програм перевірки правопису. Ви ж знаєте, що перейматися правописом — це так по-дурному, тому і не говорите про це вголос. І саме тому залишаєтеся у глухому куті і не можете знайти виходу. (До речі, страх наробити граматичних помилок — дуже поширена причина творчого заціпеніння).

Протягом цього тижня ми виявимо і проаналізуємо суть ваших негативних переконань за допомогою вправ на логічне і образне мислення. Вони можуть видатися вам банальними і малоефективними. Але ми зазначали, що таке ставлення — це результат внутрішнього опору. Якщо невисловлені негативні переконання — це і є ваш внутрішній ворог, то для боротьби з ним потрібна ефективна зброя. Принаймні випробуйте її, перш ніж випустити з рук.

***

Я не вірю, що цей таємничий Всесвіт крутиться на осі страждань; безсумнівно, дивна краса цього світу повинна коренитися зі щирої радості.

Луїза Боґан

Ваш внутрішній союзник: позитивна зброя

Перебуваючи у глухому куті у своїй творчості, ми часто всідаємося на трибуну і критикуємо тих, хто грає на полі. «Не такий він і талановитий», — говоримо ми про популярного митця. Може виявитися, що ми маємо рацію. Дуже часто саме сміливість, а не талант ставлять митця у центр уваги. Оскільки самі ми перебуваємо у стані творчого заціпеніння, то маємо схильність ставитися до цих самовпевнених монополістів загальної уваги вороже. Ймовірно, ми визнаємо, що причиною успіху є істинна геніальність, проте якщо перед нами лише геній самореклами, наше обурення переливатиметься через край. Тут йдеться не лише про заздрість. Це прийом зволікання, який втримує нас у глухому куті. Ми виголошуємо собі та іншим жертвам цілі промови: «У мене це вийшло б навіть краще, якби тільки…».

У вас це вийшло б навіть краще, якби тільки ви дозволили собі спробувати!

Позитивні твердження допоможуть вам дозволити собі спробувати. Позитивне

Відгуки про книгу Шлях митця. Духовна дорога до примноження творчості - Джулія Кемерон (0)
Ваше ім'я:
Ваш E-Mail: