Науково-практичний коментар Кримінально-виконавчого кодексу України - Колектив авторів
Законні інтереси засуджених можуть бути досить різними. Наприклад, за соціально-політичним призначенням їх поділяють на спрямовані на отримання: а) заохочень, приміром, передбачених для різних категорій засуджених у статтях 46, 54, 67, 81, 130 КВК України; б) пільг (придбавання засудженими до позбавлення волі продуктів харчування і предметів першої потреби, у випадках, коли вони не працюють з незалежних від них причин (ч. 2 ст. 108 КВК); одержання важкохворими засудженими, вагітними жінками, жінками, які мають дітей у будинках дитини при виправних колоніях, інвалідами додаткових посилок (передач), бандеролей, лікарських засобів, виробів медичного призначення (ч. 3 ст. 112 КВК) тощо); в) благ, які за своєю суттю не є для засуджених ані заохоченнями, ані пільгами. В одних випадках вони закріплені в законодавстві у виді законного інтересу з використанням формулювань типу «як правило», «як виняток», «за наявності можливості» та ін. (наприклад, особи, засуджені до арешту, відбувають покарання, як правило, за місцем засудження в арештних домах (ч. 1 ст. 50 КВК); начальник установи, як виняток, з метою виховного впливу може надати дозвіл на короткострокове побачення з родичами або на телефонну розмову засудженим, яких тримають у приміщеннях камерного типу — ПКТ (одиночних камерах — ОК), дисциплінарному ізоляторі (далі — ДІЗО) або карцері (п. 46 ПВР УВП).
В інших випадках законні інтереси закріплюються в законодавстві у вигляді суб’єктивних прав, але в силу слабкості гарантій не реалізуються в повному обсязі. Це, приміром, право осіб, засуджених до позбавлення волі, на нормальне матеріально-побутове забезпечення і працевлаштування, яке внаслідок соціально-економічних умов у державі на сьогодні не може бути гарантовано як суб’єктивне право і становить законний інтерес засудженого.
8. Про законні інтереси засуджених йдеться тільки у ч. 1 ст. 7 КВК України; у нормах Особливої частини КВК України вони прямо не вказуються і їх треба виокремлювати з положень статей, які регулюють порядок та умови виконання того чи іншого виду покарань. Задоволення своїх законних інтересів залежить, насамперед, від самого засудженого, який своєю поведінкою повинен спонукати адміністрацію органів і установ виконання покарань їх реалізовувати.
9. Зміст правового статусу засуджених, так само як і зміст загального статусу людини і громадянина, в кожній країні змінюється залежно від форми правління, політичного режиму, державного устрою, рівня економічного розвитку держави, рівня злочинності та заходів боротьби з нею, рівня розвитку цивілізації взагалі й розвитку міжнародних стандартів у галузі прав людини зокрема. У ХХ ст. ООН та іншими впливовими міжнародними організаціями була прийнята низка документів з прав людини, у тому числі й документів у сфері поводження з особами, взятими під варту, та засудженими. Серед них варто згадати такі:
— Мінімальні стандартні правила поводження із засудженими (1955 р.);
— Конвенція проти катувань та інших жорстоких, нелюдських або таких, що принижують гідність, видів поводження і покарання 1984 р.;
— Мінімальні стандартні правила ООН відправлення правосуддя стосовно неповнолітніх (Пекінські правила 1985 р.);
— Звід принципів захисту всіх осіб, які піддаються затриманню чи засудженню в будь-якій формі (1988 р.);
— Основні принципи поводження із засудженими (1990 р.);
— Мінімальні стандарті правила ООН відносно заходів, не пов’язаних з тюремним ув’язненням (Токійські правила 1990 р.);
— Правила ООН стосовно захисту неповнолітніх, позбавлених волі (1990 р.), та ін.
Серед документів Ради Європи слід назвати Європейські тюремні правила.
Головні положення цих та інших документів у сфері поводження із засудженими повинні знаходити своє відображення у кримінально-виконавчому законодавстві України. На сьогодні положення КВК України стосовно правового статусу засуджених, особливо засуджених до позбавлення волі, ще не повною мірою враховують як міжнародні стандарти, так і стандарти Європейських тюремних правил.
Стаття 8. Основні права засуджених1. Засуджені мають право:
на отримання інформації про свої права і обов’язки, порядок і умови виконання та відбування призначеного судом покарання;
на гуманне ставлення до себе і на повагу гідності, властивої людській особистості;
звертатися відповідно до законодавства з пропозиціями, заявами і скаргами до адміністрації органів і установ виконання покарань, їх вищестоящих органів, а також до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Європейського суду з прав людини, а також інших відповідних органів міжнародних організацій, членом або учасником яких є Україна, до уповноважених осіб таких міжнародних організацій, суду, органів прокуратури, інших органів державної влади, органів місцевого самоврядування та об’єднань громадян;
давати пояснення і вести листування, а також звертатися з пропозиціями, заявами і скаргами рідною мовою. Відповіді засудженим даються мовою звернення. У разі відсутності можливості дати відповідь мовою звернення вона дається українською мовою з перекладом відповіді на мову звернення, який забезпечується органом або установою виконання покарань;
на охорону здоров’я. Охорона здоров’я забезпечується системою медико-санітарних і оздоровчо-профілактичних заходів, а також поєднанням безоплатних і платних форм медичної допомоги. Засуджені, які мають розлади психіки та поведінки внаслідок вживання алкоголю, наркотичних засобів, психотропних речовин або їх аналогів чи інших одурманюючих засобів, можуть за їх письмовою