Українська література » Фентезі » Шлях королів. Хроніки Буресвітла - Брендон Сандерсон

Шлях королів. Хроніки Буресвітла - Брендон Сандерсон

Читаємо онлайн Шлях королів. Хроніки Буресвітла - Брендон Сандерсон
й занепокоєно спостерігали за ним.

Ворота були зачинені, а ті чоловіки належали до нічної варти — не надто доречна назва для них. Вони ж бо не стільки вартували, скільки теревенили, позіхали, грали в азартні ігри або ж — саме тієї ночі — зніяковіло переминалися з ноги на ногу, слухаючи маячню божевільного.

У юродивця виявилися блакитні очі, і через те будь-які вибрики сходили йому з рук. Дехто скаже, що Дотепника мало би здивувати, якого значення надавали тамтешні люди такій простій штуці, як колір очей, але ж той багато де побував і бачив різні форми соціального устрою. Тож конкретно ця не здалася йому сміховиннішою за інші.

Ну й, звісна річ, ті люди чинили так не без причини, адже вона зазвичай існує. І в цьому випадку просто виявилась істотною.

— Ваша Ясновельможносте? — звернувся до нього один із вартівників, дивлячись туди, де на ящиках улаштувався Дотепник. Їх залишив там, склавши у штабель, купець, котрий дав на лапу нічним охоронцям, аби ті подбали, щоби ніхто й нічого звідти не поцупив. Але тому дивакові вони просто правили за зручне сидіння. Поряд примостився його клунок, а на колінах лежав ентір — чотирикутний струнний інструмент, якого він саме настроював. На ньому грають, ось так і тримаючи, — зверху перебирають струни.

— Ваша Ясновельможносте? — повторив вартівник. — Що ви там робите?

— Чекаю, — відказав божевільний. І, звівши очі, кинув погляд на схід. — Чекаю, коли гряне буря.

Від цього охоронці зніяковіли ще більше. Тієї ночі великобурі не прогнозувалося.

Дотепник забренькав на ентірі.

— Давайте заведемо розмову, щоби згаяти час. От скажіть: що саме цінують люди в собі подібних?

Він грав, так наче його слухачами були мовчазні будівлі, провулочки та вичовганий брук. Вартові мовчали. Вони, здавалось, не знали, що й думати про цього вбраного в чорне світлоокого, котрий прибув до міста перед самими сутінками, а тоді всівся на ящиках біля брами й заходився музикувати.

— Ну? — зажадав відповіді Дотепник, на мить припиняючи гру. — Як ви гадаєте? Що за хист повинна мати людина, щоб він був найбільше шанованим, найдужче поважаним і сприймався б як найцінніший?

— Е-е… може, до музики?

— Поширена відповідь, — зауважив той, узявши кілька низьких нот. — Я колись запитував про це кількох дуже мудрих учених. Що вважається в людей найціннішим обдаруванням? І одна вчена назвала мистецький хист, як ти щойно проникливо здогадався. Інша надала перевагу потужному інтелекту. А остання обрала талант винахідника, здатність розробляти й створювати хитромудрі пристрої.

Він не награвав на ентірі певну мелодію, а просто там-сям пощипував струни, час від часу виконуючи гаму або беручи квінтакорд, — неначе ті теревенили між собою.

— Мистецький геній, — промовив Дотепник, — талант винахідника, гострота розуму, творче мислення. Що ж казати — шляхетні ідеали. Більшість людей, коли їх запитуєш, обирає певний пункт із цього переліку й іменує його найвеличнішим даром, — він смикнув за струну. — Як же красиво ми брешемо!

Охоронці перезирнулися. Світло закріплених на стіні смолоскипів фарбувало їхні обличчя жовтогарячим кольором.

— Гадаєте, я цинік, — повів далі дивак, — і зараз, мовляв, скажу вам, ніби люди, позірно цінуючи такі ідеали, нишком шанують значно ниціші вміння, як-от натоптувати калитку чи здобувати ласку жінок. Що ж, я цинічний, однак у цьому випадку й справді вірю в щирість тих учених. Їхні відповіді свідчать на користь людської душі. Бо в серці своєму ми хочемо вірити у видатні здобутки та чесноти, які й обираємо. Ось чому наша брехня — а надто звернена до самих себе — настільки чарує.

І він заходився виконувати справжню пісню. Спочатку простеньку мелодію — неголосну та невигадливу. Якраз для тихої ночі, коли змінився весь світ.

Один із вартових прокашлявся:

— То який же з людських талантів — найцінніший?

У його голосі звучало щире зацікавлення.

— Не маю навіть найменшої гадки, — зізнався Дотепник. — На щастя, не про це в нас і мова. Я ж бо не питав, що найцінніше. Моє запитання починалося так: «Що саме цінують люди…» І різниця між цими формулюваннями водночас крихітна й величезна, мовби весь наш світ разом узятий.

Він продовжив пощипувати струни, виводячи мелодію. Ентір — не той інструмент, на якому можна грати абияк. Так не робиться — принаймні тими, хто має хоч якесь уявлення про пристойність.

— У цьому, як і в усьому іншому, нас видають наші ж дії, — продовжив музи´ка. — Коли художниця створює справжній шедевр — причому в новаторській, самобутній манері, — вона здобуває славу метра й засновує свіжий напрям у мистецтві. А якщо інша, працюючи незалежно від попередниці й виказуючи точнісінько той самий рівень майстерності, повторить її досягнення вже наступного місяця? Чи заживе вона тієї ж слави? Ні. Її вважатимуть епігоном.

Розум. Якщо видатний мислитель розробить нову теорію в математиці, фізиці чи філософії, ми назвемо того мудрецем. Сидітимемо біля ніг цього вченого мужа, ловлячи кожне слово, і запишемо його ім’я на скрижалях історії, щоби тисячі й тисячі благоговіли перед ним. Але якщо хтось інший самостійно сформулює ту ж теорію, проте загається з публікацією хоча би на якийсь тиждень? Чи запам’ятають його як генія? Ні. Про нього забудуть.

Талант винахідника. Скажімо, жінка патентує новий пристрій, що має величезне практичне значення, — хитромудрий фабріал чи ще якийсь подвиг інженерної думки. Вона здобуде славу новаторки. Але якщо друга, не менш обдарована, створить аналогічний пристрій на рік пізніше — не знаючи, що такий уже існує, — чи винагородять її за творчі здібності? О, ні. Назвуть шахрайкою чи плагіаторкою.

Він смикнув струни, і мелодія полилася знову. Але в її переливах, що в’язли у вухах, все ж учувалися нотки ледь помітної іронічності.

— Отже, — повів далі Дотепник, — якого ж висновку ми доходимо? Чи справді геніальний розум — саме те, що й захоплює нас? Якби все залежало від його вигадливості та сили, хіба не шанували б ми таких людей незалежно від того, стикалися ми з чимось схожим раніше чи ні?

Але ж це не так. Порівнюючи два шедеври, які ні в чому не поступаються один одному, ми надаємо перевагу тому, який постав першим. Не має значення, хто й що створює. Важливо створити це раніше за інших.

Тож нас чарує не краса. Не сила думки. Не винахідливість, мистецький хист або майстерність як такі. Найцінніший дар, що

Відгуки про книгу Шлях королів. Хроніки Буресвітла - Брендон Сандерсон (0)
Ваше ім'я:
Ваш E-Mail: