Хрещений батько - Маріо Пьюзо
Він стомився і вже хотів лягати спати, коли один епізод виплив із пам’яті й причепився до нього: він співав разом з Ніно Валенті. Зненацька Джоні збагнув, що саме потішило б дона Корлеоне понад усе. Він підняв слухавку й попросив оператора з’єднати його з Нью-Йорком. Він подзвонив Сонні Корлеоне і запитав у нього номер телефону Ніно Валенті. Потім зателефонував Ніно. З голосу Ніно було чутно, що той, як завжди, трохи напідпитку.
– Гей, Ніно, що ти скажеш на те, щоб приїхати сюди й попрацювати на мене? – запитав Джоні. – Мені потрібен хтось, на кого я б міг покластися.
– Агов, Джоні, – блазнював Ніно, – що тобі сказати? У мене хороша робота на важковаговику, на маршруті «прасую» домогосподарок, ще й маю сто п’ятдесят кругленьких щотижня. А що ти мені запропонуєш?
– Для початку п’ятсот на тиждень і рандеву з гарненькими кінознаменитостями. Що ти на це скажеш? – допитувався Джоні. – І не виключено, що я дозволю тобі співати у мене на вечорах.
– Так, почекай, дай подумати, – відповів Ніно. – Нехай я обговорю це з моїм адвокатом, а тоді з бухгалтером, а тоді з помічником на вантажівці.
– Слухай, Ніно, не клей дурня, – сказав Джоні, – ти мені потрібен тут. Я хочу, щоб ти прилетів завтра вранці й підписав річний контракт за п’ятсот на тиждень. Отож, якщо ти поцупиш у мене якусь шльондру і я витурю тебе з роботи, ти принаймні зможеш отримати річну платню. Згода?
Запала тривала пауза. Голос Ніно звучав уже тверезіше:
– Ей, Джоні, ти не розігруєш?
– Хлопче, я пропоную цілком серйозно, – відповів Джоні. – Звернися у Нью-Йорку в контору мого агента. Там тобі дадуть квиток на літак і гроші на дорогу. Я їм передзвоню завтра вранці. Отож підійди до них опівдні. Домовились? Я подбаю, щоб хтось зустрів тебе в аеропорту і привіз до мене додому.
Знову запала тиша, а потім голос Ніно, приглушений і вельми непевний, уже цілком тверезо відповів:
– О’кей, Джоні.
Джоні повісив слухавку і підготувався до сну. Він ніколи не почувався так добре, як відтоді, коли він розбив сигнальну платівку.
Розділ XIIIДжоні Фонтане сидів у величезній студії звукозапису і намагався щось підраховувати в жовтому записнику. Поступово збиралися музиканти, він приятелював із ними усіма ще з тих часів, коли підлітком співав з джазовими оркестрами. Диригент – один із корифеїв музичного супроводу, він не втрачав прихильності до нього і в скрутні часи, вручав кожному прибулому сувої нот, супроводжувані усними настановами. Диригента звали Едді Нейлс. Він був страшенно зайнятий і погодився на цей запис лише через своє добре ставлення до Джоні.
Ніно Валенті примостився біля піаніно і щось собі бренькав, нервово перебираючи клавіші. Час від часу він потягував зі здоровенної склянки з житнім віскі. Джоні на те не зважав, бо знав, що напідпитку Ніно співав так само добре, як і тверезий, та й сьогоднішній запис не вимагатиме від Ніно чогось насправді музичного.
Едді Нейлс написав спеціальне аранжування до давніх італійських та сицилійських пісень і власне обробляння тієї пісні для двох, яку Ніно й Джоні співали на весіллі Конні Корлеоне. Джоні влаштував цей запис переважно тому, що це було б чудовим різдвяним подарунком для дона Корлеоне, який любив такі пісні. Поза тим Джоні нутром відчував, що платівка матиме добрячий попит, хоча, звісно, на мільйонний наклад вона не потягне. Та ще Джоні збагнув, що на знак вдячності дон бажав від нього допомоги для Ніно. Ніно зрештою теж був одним із донових хрещеників.
Джоні відклав записник і течку для нот на сусідній складаний стілець і підвівся, щоб і собі стати біля піаніно. «Агов, пейзане», – гукнув Джоні, і Ніно глянув на нього, намагаючись посміхнутися. Вигляд у нього був не з кращих. Джоні нахилився й поплескав його по спині.
– Розслабся, хлопче, – сказав він Ніно, – постарайся сьогодні, і я забезпечу тебе ввечері найкращою і найвідомішою с… на весь Голлівуд.
– Це ж хто? Собака Лессі? – Ніно знову відсьорбнув віскі.
– Ні, – засміявся Джоні, – Діна Данн. Моя фірма гарантує якість.
Ім’я справило враження на Ніно, проте він не втримався, щоб не зауважити з удаваним розчаруванням:
– А Лессі ти мені забезпечити не можеш?
Оркестр вдарив першу пісню з їхнього попурі. Джоні Фонтане уважно слухав. Спочатку Едді Нейлс програє всі пісні їхнього сьогоднішнього репертуару у своєму оброблянні. А тоді розпочнеться перша проба запису. Слухаючи, Джоні подумки відзначав, як він виконуватиме кожну фразу, як входитиме в кожну пісню. Він знав, що йому надовго голосу не вистачить, але ж вестиме пісні переважно сам Ніно. А Джоні вторитиме йому. За винятком, звісно, пісні-дуету, для якої треба приберегти сили.
Він сіпнув Ніно, щоб той підвівся, і вони стали біля мікрофонів. Ніно спартачив початок. Почали ще раз, і знову те саме. Він уже зашарівся від збентеження.
– Гей, хлопче, ти навмисне затягуєш, щоб зірвати понадурочні? – під’юджував його Джоні.
– Без своєї мандоліни мені якось не по собі, – зізнався Ніно. Джоні якусь мить подумав, а тоді сказав:
– Візьми в руку оту твою склянку з пійлом.
Здається, це вирішило проблему. Ніно, співаючи, і надалі потягував із склянки, але ж співав добре. Джоні співав легко, не напружуючись, його голос просто танцював навколо основної мелодії, яку вів Ніно. Такий спів не давав йому емоційної втіхи, але ж він і сам чудувався своїй технічній майстерності. Що не кажіть, а десять років співочої кар’єри його дечого навчили.
Коли настала черга дуету-змагання, яким закінчувалася платівка, Джоні заспівав на повний голос, і, коли скінчили, його голосові зв’язки заболіли. Остання пісня захопила музикантів, що нечасто трапляється з цими зачерствілими професіоналами. Вони тупотіли і гупали об підлогу інструментами, що мало означати схвальні оплески. А барабанщик вибив дріб.
Із зупинками й обговореннями вони попрацювали майже чотири години. Коли завершили, Едді Нейлс підійшов до Джоні й спокійно промовив:
– Ти дуже добре звучиш, хлопче. Може, ти готовий записати платівку? У мене є нова чудова для тебе пісенька.
Джоні заперечливо схитнув головою.
– Перестань, Едді, не під’южджуй мене. До того ж за